Tjejens underliv och lukt
02.08.2018
Hur ofta bör man tvätta sitt underliv?
Alla vet att ifall man inte tvättar sig och speciellt underlivet så börjar det lukta osv. Men om jag duschar idag hur lång tid ska det gå innan det börjar lukta. Asså vad är normalt? När bör man kolla upp det?
(Är tjej)

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.08.2018
Hej!
De räcker att man tvättar sig i en gång per dag, som när du tar en dusch (tvätta inte underlivet med tvål). Inte mera än de för då kan de va att underlivet blir irriterat och resultera till mer problem. Precis som alla underliv, både killars och tjejers, så har alla sin alldeles egen doft.
Om du känner av lukten från ditt underliv genom kläderna, att den blir jättestark så kan de vara ett tecken på någon infektion. Om de kliar i underlivet kan de vara ett tecken på svampinfektion och då finns de att köpas läkemedel receptfritt från apoteket.
Så tvätta en gång om dagen och ett tips till är att underlivet mår bra av att luftas så man kan sova utan trosor. Tjejers underliv ska ändå dofta/lukta lite, det är helt naturligt! :)
Hälsningar Ida