Torra blygdläppar
19.01.2025
Hej jag har en klåda som kommer och går på dem yttre blygdläpparna. Jag har haft svamp förut så jag vet att detta inte är problemet. När jag kollar på blygdläpparna är dem röda och jag har även en klåda i anus. Kan man ha torr hud där nere precis som på andra ställen av kroppen utan att det är något större problem? Jag försöker smörja dagligen, sover utan trosor och allt annat man ska göra som håller underlivet friskt men ändå så får jag denna klåda, den kom ungefär i november ( inte konstant utan den kommer och går) när det började bli lite kyligare ute så undrar om det kan bero på det? Kliande
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
23.01.2025
Hej och tack för din fråga!
Det är precis som du skriver – slemhinnorna i underlivet samt huden runt analöppningen kan mycket riktigt bli torrt utan att det skulle innebära några större hälsoproblem. Att ha torr/irriterad hud och klåda kan vara väldigt besvärligt och störande, så jag är ledsen att besväret fortfarande kvarstår.
Nu vet jag inte vad allt det andra som "man ska göra som håller underlivet friskt" är, men det låter som att du redan har rätt bra koll på vad man kan göra för att lätta på sådana här besvär, vilket ju är superbra! Du skriver att du använder något medel för att smörja in underlivet, men du nämner inte vad detta medel är, så jag tar kräm-snacket för säkerhetsskull.
Eftersom vatten har en uttorkande effekt på huden är det bra att undvika att tvätta sitt underliv med vatten allt för ofta. Underlivet behövs egentligen inte rengöras något skilt, men vill man ändå göra det kan man använda olja som lämpar sig till intimområdet (t.ex. Ceraderm). Oljan skall då alltså inte användas i kombination med vatten som ett substitut för tvål (alltså att man sköljer bort oljan direkt efteråt med vatten), utan skall helt enkelt smörjas in på området. Man kan också använda vanlig bassalva (som t.ex. Aqualan) för att återfukta slemhinnorna i underlivet, vilket kan lätta på klådan (givet att man faktiskt lider av torra slemhinnor).
Sen finns det en rad olika salvor som är avsedda för att balansera bakteriefloran i underlivet, samt motverka känningar såsom klåda. T.ex. Multi-Gyn, Vagisan, Vagi-C, eller Vagifem är bra för att behandla klåda, stärka slidans naturliga bakterieflora och förebygga bakteriell vaginos och andra underlivs besvär. Använd medlet enligt de anvisningar som kommer med paketet. Känner man sig osäker över vilken olja/salva man ska välja är det bäst att helt enkelt fråga personalen på apoteket. De är mycket kunniga och hjälper nog gärna till.
Angående klåda i anus. Ifall huden runt anus är mycket irriterat kan det hända att man "läcker" lite från ändtarmen, det vill säga att slem eller annan substans slipper att sippra ut genom ändtarmsöppningen. Detta kan förorsaka klåda eftersom innehållet i ändtarmen har en frätande effekt på huden. I sådana fall kan det vara bra att duscha huden vid och runt analöppningen efter att man bajsat, så att bakterierna från ändtarmen inte blir kvar och irriterar huden. Man kan också smörja in området med t.ex. Bepanthen för att skydda huden från ytterligare irritation och hålla huden återfuktad.
Ifall dessa knep inte hjälper eller symptomen blir värre/fler, rekommenderar jag att du tar kontakt med en gynekolog eller annan yrkeskunnig inom hälsovården för att kontrollera att det ändå inte är svamp eller en infektion som ligger bakom symptomen.
Hoppas det här svarade på din fråga och att besvären snart går över.
Sköt om dig!
Kram,
Viveca