Vad är fel med mig
28.06.2024
Hej, jag får inte in något i slidan. Inte ens ett finger och absolut inte en tampong, har försökt flera gånger, köpt minsta storleken, använt glidmedel till och med. INGET funkar det är som en vägg skulle ta emot och det gör fruktansvärt ont. bara av att stoppa in HALVA tampongen gjorde det så ont att jag hade lust att falla ihop på toagolvet, det känns nästan som ett knivhugg jag kände av det i flera minuter efter att jag slutat försöka. Har aldrig fingrat mig själv då det bara gör ont å känns obekvämt. Vad ska jag göra. hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.07.2024
Hej,
Vad du väljer att göra nu beror egentligen mest på hur "akut" situationen känns. Rent medicinskt är det inte någon akut situation, och eftersom du har mens så finns det nog en öppning någonstans i slidan. Slidkransen kan vara olika snäv på olika tjejer. Du skriver att det det är som en vägg då du har försökt lägga in tampongen, så antagligen handlar det om att din slidkrans är i vägen.
Antingen kan du nu fortsätta att försöka vänja underlivet med beröring. Jag föreslår då att du använder enbart dina fingrar och glidmedel - d.v.s. ingen tampong. Försök att känna efter på utsidan och använd gärna en spegel så att du pckså kan se hur det ser ut där nere. Sedan då du känner dig avslappnad så försöker du föra in fingret bara pyttelite - och gärna hålla det kvar på stället en liten stund innan du avbryter. Detta upprepar du sedan med jämna mellanrum. Förhoppningen är då att ditt underliv skulle vänja sig lite vid beröring och lära sig att slappna av. Men det är inte meningen att det skall göra hemskt ont - för då har det snarare en helt motsatt effekt och ditt underliv kommer att börja spänna sig inför beröring istället för att slappna av.
Ett annat alternativ, speciellt om du tycker att du har väntat tillräckligt och att du inte märker någon skillnad alls är att du ringer till preventivrådgivningen på din hemort och diskuterar med en barnmorska. Det skulle vara bra om antingen en barnmorska eller en gynekolog kunde undersöka dig för att se vad "problemet" är. Både barnmorskor och gynekologer ser på och talar om underliv alla dagar så det är ingenting pinsamt med det och ingenting som du behöver känna dig självmedveten över.
Lycka till!
Kram,
Tessi