Ansiktsjomppa
02.02.2015
Hej!jag undrar om man på något sätt kan träna ansiktet? Så att man får fastare kinder eller får bort dubbelhakan eller är det onödigt att ens försöka?
Praktikanten Sabina svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2015
Hej!
Visst kan man träna sina ansiktsmuskler också. Det är något som man ofta inte tänker på men vi har ju muskler i ansiktet som också mår bra av att hållas igång. Hur mycket skillnad det gör så är svårt att säga. Det där med dubbelhakan så är en intressant sak. Dubbelhaka beror ju på att man har slaggprodukter som samlats och delvis vilken typ av ansiktsform man har. En som annars är jättesmal kan ha dubbelhaka och det kan vara väldigt svårt att träna bort. Det kan också vara genetiskt att man får dubbelhaka. Men det finns vissa saker som man kan pröva på för att försöka få bort sin dubbelhaka men personligen tror jag inte att man får fantastiska resultat, men pröva kan man ju alltid :)
1. Tugga tuggummi, det för att du arbetar med käkarna och ansiktsmusklerna och förhindrar att ansamling av slaggprodukter.
2. Gapa stort med munnen och tryck med underkäken framåt, därefter uppåt så att tänderna på underkäken når upptill överläppen. Gör detta 10 till 15 gånger och repetera tre till fyra gånger per dag. Sakta men säkert ska man öka antalet reps, översträng dock inte käken. När denna övningen är färdig ska man slå löst med handflatan under käken.
3. När man klappar under hakan och stryker bakåt mot nacken sätter man fart på lymfflödet så att slaggvätskan transporteras bort
Sen är det ju viktigt att man äter bra mat och motionerar med hela kroppen också.
Annan ansiktsgymnastik som du kan göra för att väcka dina ansiktsmuskler:
Övning 1: Le brett med öppen mun genom att dra upp mungiporna mot öronen, men slappna av i ögonen, håll 10 sekunder, upprepa 4 gånger.
Övning 2: Dra in kinderna så att en fiskmun bildas och försök därefter le, håll 10 sekunder, upprepa 4 gånger..
Övning 3: Lyft upp hakan med munnen lite öppen och tryck upp tungan i gommen, håll 10 sekunder, upprepa 4 gånger.
Övning 4: Tryck ut underkäken till ett kraftigt underbett, håll 10 sekunder, upprepa 4 gånger.
Övning 5: Fyll ena kinden med lyft och flytta därefter luften fram och tillbaka mellan kinderna 10 gånger eller tills luften tar slut, upprepa 4 gånger.
Övning 6: Tryck upp ögonbrynen med fingertopparna, blunda och tryck tillbaka ögonbrynen med pannmusklerna, håll 10 sekunder, upprepa 4 gånger.
Lycka till med ansiktsgymnastiken! :)
Hälsar Praktikanten Sabina och Ungdomsinformatören Liselott