Ärr på ryggen
05.07.2014
Sökte igenom gamla frågor, och fick svar på vad jag ska göra åt min ryggacne.
Men hur ska jag göra med ärren? Det är allt från 2 cm - 1 mm fläckar, mörka, och jag gillar dom inte, skäms. :(
Hur får man bort dem? Liten

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
07.07.2014
Hej Liten!
Vi har skickat din fråga till kosmetologen (och ungdomsinformatören) Sanna, som egentligen är på semester, men som ändå brukar vara snäll och svara <3.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Om det är okej, så svarar Sanna först på måndag (14.7) när hon kommit tillbaka från semestern?
Hälsar Liselott igen
Hej, ursäkta att du hamnade att vänta på svaret. Vad du ska göra med ärren beror lite på hur gamla de är. Om de är bara typ ett år eller två så kommer de att blekna och ljusna massor ännu med tiden, (vet att det kan kännas jääääätte länge att vänta flera år). Men om de redan är flera år gamla så kanske de inte bleknar och ljusnar så jätte mycket mera av sig självt. Det finns olika slipande behandlingar hos vissa kosmetologer, microhionta är en variant, som en sorts sandblästring av huden som görs punktvis rakt på ärrena. Annars finns det också olika metoder som görs av hudläkare på tex Mehiläinen eller Promedi.
Solen brukar annars göra gott åt både finnar och ärr, så passa på att ha fram din rygg mot solen nu alla studer den lyser. Peeling och torrborstning kan hjälpa till en del.
Med vänliga hälsningar från kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna