Bristningar
11.05.2018
Hej! Jag är en tjej på 13 år och ser att jag har fått bristningar. Jag är rätt smal så fattar inte hur jag har fått det? Fast det kanske inte har någon betydelse?? Har iallafal fått det i knävecken. Är det vanligt? Och varför får man det?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.05.2018
Hej.
Jag kan konstatera samma sak som i kommentaren du har fått. Hudbristningar är väldigt vanliga och nästan alla får dem. Både tjejer och killar. De beror på att kroppen utvecklas och växer, men att det sker för snabbt för att huden riktigt skall hinna med. Därför töjs den ut så snabbt så att den brister lite på insidan. Det är inte farligt och har egentligen inte så mycket att göra med om man är tjock eller smal från början.
Med tiden kommer bristningarna att blekna så att de inte syns lika bra, men precis som alla ärr så försvinner de oftast inte helt. Det är vanligt att man får hudbristningar på låren, rumpan och brösten, men de kan också komma på vaderna, överarmarna och magen.
Slösa inte tid på att vara självmedveten över dessa. De är inte en katastrof för du är lika fin ändå.
Kram
Tessi