epätasaisen värinen iho ja arpia
18.12.2013
MOI!:)♥
1) onko keinoa miten saa pois arvet vaikkapa jaloista(jotka ovat tulleet esim. siitä että on pienempänä tykännyt ottaa pois rupia)???
2)miten ihon saa tasaisemman väriseksi?
(ihoni on nimittäin punertavaa sieltä sun täältä esim. jaloissa ja olen yrittänyt rasvata niitä mutta ei hiveästi tahdo auttaa :/ )
3)kun on ollut molluskoita ja niiden jälkeen jää rumat jäljet niin miten ne saa pois? vai meneekö ne pois ajan kanssa? :P
Pliis, auttakaa mua :/
t: mietteliäs tyttö (joka haluaa kauniimman ihon)
kiitos avusta jo etukäteen! :D ♥

Ungdomsinformatören Lena svarar
20.12.2013
Hei mietteliäs tyttö!
1) Keinoja on erinlaisia, riippuen siitä, kuinka syvät arvet jaloissasi on. Valitettavasti pysyvempiä tuloksia antavat ratkaisut ovat aika kalliita, eikä niidenkään onnistumisesta ole aina takuita.
Jos arvet ovat tulleet sinulle lapsena, ovat ne tällä hetkellä varmasti suhteellisen vaaleat. Helpoin tapa yrittää peittää arpia on käyttää peitevoidetta. Tämä tapa ei tietenkään poista arpia, mutta saat ne kuitenkin piiloon. Peitevoiteita on olemassa myös vedenkestävinä. Voiteen tulee kuitenkin olla hyvin peittävää, esim. Joe Blasco -merkkiset peitevoiteet ovat tällaisia.
Kalliimpia vaihtoehtoja ovat kosmetologilla tehtävät mikrohionnat, jotka hiovat ihon ylintä kerrosta ja tasoittavat samalla myös arpia. Kosmetologilla tehdäään myös erinalaisia hoitoja, jotka syövyttävät ihon ylintä kerrosta ja voivat antaa hyviä tuloksia.
Sitten on tietenkin iholääkärillä tehtäviä laserhoitoja ja vastaavia, mutta ne ovat hintavia vaihtoehtoja.
On olemassa myös voiteita, joiden pitäisi vaalentaa arpia, mutta kosmetologimme mielipide on, että ne eivät anna kovin hyviä tuloksia.
2) On vaikea sanoa, mistä ihosi "erivärisyys" johtuu ilman, että näemme ihoasi. Voisko olla, että sinulla on lievästi atooppinen iho? Atooppisen ihon oireita on mm. punertavuus ja kuivuus. Atooppista ihoa hoidetaan kosteuttamalla ihoa, joten käytä perusvoidetta 1-2 kertaa päivässä.
Voisit myös käydä kosmetologilla, jotta hän voisi antaa lisää vinkkejä erilaisista hoitokeinoista tai tuotteista, jotka sopisivat ihonlaatuusi ja auttaisivat punertavuutta vastaan.
3) Molluskat katoavat yleensä jälkiä jättämättä. Ainoastaan jos molluska on ollut kovin laajalta alueelta tulehtunut, siitä voi jäädä arpia. Valitettavasti näihin arpiin (jälkiin) auttaa luultavasti vain 1) kohdassa mainitsemamme lääkärillä tai kosmetologilla tehtävät hoitokeinot.
Jos tosissasi mietit arpien ja jälkien poistamista, kannattaa sinun kääntyä iholääkärin tai muun alan asiantuntijan puoleen saadaksesi lisäinfoa ja kysyä, minkälaiseen hoitoon sinun arpesi/jälkesi reagoisivat parhaiten.
Rauhallista joulunaikaa!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena (kosmetologin aiempien samanaiheisten kysymyksien vastauksiin perustuen)