Finnar...
21.08.2014
Jo det är så att jag är en som är drabbad med finnar... Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort de helt! Jag har mest små finnar, de har jag speciellt i pannan och på hakan, de är nog mest besvärliga eftersom även fast jag har smink på som foundation elr bb-créme, concealer och puder så syns de typ igenom ändå! Sen nu som då så får jag större finnar, de är ännu svårare att täcka! Jag är annars väldigt noga med att rengöra ansiktet: dagar som jag haft smink så använder jag först rn rengörings servett för att få bort det mesta, sen går jag över med eye-makeup remover som jag även använder över hela ansiktet, sedan använder jag en rengörings mjölk och sedan en slags borste som man liksom skrubbar med o samtidigt ha en löddrande ansiktsgele, ungefär 1-3 gånger i veckan har jag ansiktsmask, brukar variera mellan en lermask och peel-off, sen efteråt använder jag självklart ansiktsvatten och sist ansiktskräm, men ändå, trots allt jag har försökt med, så ser jag inte några stora förbättringar! :( Finns det nåt mer man kan göra? Pinsamt...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Kosmetologen Sanna svarar
26.08.2014
Hej!
Kosmetologen Sanna lovade svara på din fråga så fort som möjligt, troligen imorgonbitti, hoppas du orkar vänta lite till? :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan, 10+ för din hudvård, bra jobbat, inte många som är så duktiga som du!!!
Men såklart verkar det som att det skulle behövas något mera. Mitt råd är att du bokar in dig till skolhälsovården till en läkare som kan avgöra om du behöver få medicin på recept. Det finns jätte bra medicin i tabelttform som läkaren kan skriva recept på till dig. Det är inte heller farligt att äta en kort tid. Det som är kraftigare och inte såååå hälsosamt är Roaccutan kur, en sorts stark medicin som nog hjälper om man har kraftig acne men det skrivs bara ut i mycket svåra fall. Vill bara upplysa dig om att en vanlig antibiotika kur mot finnar inte är farlig. Basiron är också ett altenativ som kunde funka, det får man receptfritt på Apoteket. Men eftersom det bleker så är det bäst att använda vita lakan och pyjamas så det inte kommer fläckar.
Hälsar kosmetologen och ungdomsinformatören Sanna