finne under ytan
20.08.2014
Hej! Jag har en finne som är under huden och just å just synns ovanpå huden. Typ fem gånger fem centimeter hud runtomkring är öm. Har haft liknande förr det går om efter ett tag. Men detta stör mitt dagliga liv eftersom det drar så i huden runt omkring. Vad kan man göra åt detta? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2014
Hej anonym!
Imorgon torsdag kommer ljuvliga hälsovårdaren-sexualrådgivaren Tessi i jobb, så då svarar hon på din fråga!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej.
Finnar kan vara förvånansvärt smärtsamma, och speciellt de som finns djupt under huden. Nu vet jag ju inte var på kroppen finnen finns. Precis som du säger så går smärtan över av sig själv om ett tag då finnen försvinner. Eftersom jag inte vet hur din hy annars ser ut så är det lite svårt att besvara din fråga, men om det skulle vara så att du har mycket problem med finnar så finns det mediciner som kan hjälpa mot detta. En läkare kan ta ställning till det, och skriva ut medicin till dig om det behövs.
Om du däremot inte har så mycket problem med finnar, utan bara ibland, så är nog mitt bästa råd att försöka sköta om huden så bra som möjligt för att på så sätt undvika att finnar uppkommer. En kosmetolog kan t.ex. ge dig goda råd för hur du skall rengöra hyn och föreslå produkter som passar just dig och din hy. Från apoteket kan man även receptfritt köpa salvor som hjälper till att motarbeta finnar, men dessa fungerar inte direkt utan det tar 6-8 veckor innan man ser resultatet. Men många får hjälp av dem. T.ex. Basiron är en sådan salva.
Tyvärr har jag ingen bra lösning på vad man skall göra åt finnar som redan finns och är ömma. Man borde undvika att peta på dem, eftersom smutsen från fingrarna ofta gör problemet ännu värre. Men annars är nog mitt bästa råd att försöka förebygga att de alls uppkommer.
Hälsningar
Tessi