fort snälla
17.11.2015
Kommer de här skaren att va kvar fö evigt? Kolla bilder i instagram
De e en fake. Har fråga förr å ni sa att några djupa kan va kvar. Men kolla snälla och se ifall de flesta kommer att blekna. Vill inte ta nå laser sak. Vill it att nån ska veta. Såå om de bleknar behöver ja it oroa mej å fundera över om ja ska ti skolhälsovårdaren så hon kan hjälpa att boka Tid åså. Vill hälst undvika det. Några scar e snygg actually men många som ja hälst vill att de ska blekna. Kan ni ta en titt SNABBT? Å säg så ja kan radera konto sen elr bilderna? ii

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.11.2015
Hej,
Jag önskar att jag kunde skriva att alla ärren kommer att blekna och att de inte kommer att synas om några år, men sanningen är att jag inte vet hur din hud kommer att se ut om några år. Det är ganska stor skillnad från person till person hur ärr läks, vissa har helt enkelt bättre "läkkött" än andra, och jag vet ju inte hur din hud "fungerar". Men tyvärr är jag ganska säker på att ärren inte kommer att försvinna helt. Många av dem kommer säkert att blekna med tiden men beroende på hur djupt såret har varit, eller hur stor hudskadan har varit så kommer flera av dem säkert att finnas kvar.
Laserbehandling är för tillfället det enda effektiva sätt att avlägsna ärr, och tyvärr är det inte heller lika effektivt på armar och ben som det är t.ex. i ansiktet. Många av klinikerna där laserbehandlingarna ges har gratis läkarkonsultation, d.v.s. man får träffa en kirurg som utvärderar situationen och berättar om och vad som kan göras och ungefär vad det skulle bli att kosta. Eftersom skadorna är självförvållade så tror jag tyvärr att du kommer att måsta betala för behandlingarna själv, men ingenting hindrar ju att du går och talar med en läkare ändå för att höra vad hen säger. Du kan tala med en "vanlig" läkare på hvc, och på google kan du hitta olika kliniker där laserbehandling ges.
Det finns olika salvor och krämer som sägs kunna minska ärr, men jag kan inte garantera några resultat med dem, t.ex. Bepanthen Anti-Scar, som du får köpa utan recept på apoteket. Men medan du funderar på hur du skall göra så skadar det kanske inte att ändå testa.
Sköt om dig!
Kram
Tessi