Glasögonen förstör
18.01.2015
Hej!
Jag har glasögon och det känns som att alla tycker mycket mer om såna som inte har det. Alla utan glasögon har mycket lättare att bli ihop med någon känns det som. Känner mig inte så ful men det känns som att glasögonen förstör ens utseende i andras ögon. Trivs inte i linser så det använder jag inte vardagligen. Är man lika fin med glasögon som utan?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
20.01.2015
Hej! Jag har haft glasögon i typ 30 år av mitt över 40 åriga liv. Du ska få läsa mina tankar om glasögon. I perioder har jag verkligen hatat dem! Tillika klarade jag mej inte utan dem - vilket säkert var en stor del av orsaken till att jag hatade dem... Jag fick glasögon när jag gick på Tvåan i lågstadiet och genast då så pass starka att de skulle helst vara på näsan hela tiden. När jag nådde ekonomiska möjligheten i vuxen ålder tog jag mod till mej och laseropererade mina ögon (som vid det laget hade -12 styrka!!) och slapp ur glasögoneländet. Istället övergick jag till att konstant sommartid se ut som en panda - måste bära solglasögon i stark sol som skydd för ögonen... :)
Jag har också funderat på pojkvänsbekymmer o sambandet med glasögon! Men egentligen tror jag nog inte att killarna bryr sig i glasögon eller ej. Minns en social söt tjej som hade såå tjusig pojkvän i högstadiet - men det berodde ju på att hennes glasögon passade så jättebra på henne!! ;) Hmm. Nu i vuxen ålder inser jag ju nog att det var hennes personlighet han föll för. Hej hej till Majjan - om du läser det här!
Mitt tips till dej är att odla din personlighet och dina sociala kontakter. Håll ögonen öppna och glasögonen på näsan så du inte missar kontaktförsök från potentiella pojkvänner! :) Sen finns det ju faktiskt snärtiga glasögonbågar - be om bra hjälp av optiker nästa gång du ska byta glasögon så du får en modell som passar dej bra. Det finns många olika sorters kontaktlinser - du behöver prova dej fram till en bekväm sort som passar dej. Du får hjälp av optiker! När du växt färdigt och synen stabiliserat sig så hoppas jag att du också får möjligheten att laseroperera din ögon. För onekligen är glasögon ett hjälpmedel som gör livet lite omständigare när man sportar, när det är kallt ute osv. Men tänk hur livet skulle vara ifall du skulle måsta klara dej utan dem!
Kram!     Annika     barnmorska-hälsovårdare