Glugg
22.05.2017
Hej! Har skrivit samma fråga men hittar den inte så frågar igen:) Jag har en 3 mm stor glugg mellan framtänderna som jag mår jätte dåligt över. Jag har två tänder kvar att tappa men vill väldigt väldigt gärna fylla igen gluggen NU. Vill inte ha tandställning. Vilka tandläkare ska man fråga? För det ända min tandläkare erbjöd var att skaffa RÄLS om ETT ÅR?! Har även varit självmordsbenägen pga gluggen och har blivit mobbad osv. Snälla hjälp mig. Trixie16

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.05.2017
Hej.
Jag rekommenderar att du följer tandläkarens råd och skaffar tandställning. Jag förstår att det känns jobbigt att vänta ett helt år, men att försöka fylla igen gluggen med nån annan metod är knappast en god lösning med tanke på din ålder.
Jag är ledsen att höra att du har så stora komplex över din glugg, och att du har blivit mobbad, och jag har full förståelse för att du önskar att saken kunde fixas snabbt så att du slapp tänka på det sen, men dina tänder skall hänga med väldigt länge ännu och därför är det jätteviktigt att man tänker långsiktigt. Precis som du skriver själv så har du inte tappat alla tänder ännu, vilket även innebär att dina tänder antagligen kommer att flytta på sig lite i munnen då dina nya permanenta tänder växer ut. Så försök ha tålamod och låt det ta den tid det tar.
Om du känner dig väldigt otålig kan du tala med din tandläkare pånytt och be hen förklara varför du måste vänta ett helt år, så kanske hen kan förklara det för dig på ett bättre sätt.
Jag tycker även att du skall tala med någon, t.ex. en kurator eller psykolog om dina självmordstankar. Det är viktigt att du får hjälp då det känns tungt. Det finns hjälp att få! Men ibland kan det kräva att man själv vågar och orkar be om det.
Många kramar!
Tessi