Hjälp
17.11.2017
Hej! Jag är orolig över en knöl jag upptäckte för någon vecka sen. Knölen är hård och är som en liten bula på mitt smalben, jag är mycket osäker om jag kan ha råkat slå i benent.. jag tycker inte heller att det verkar som ett blåmärke. Knölen för från början ingen speciell färg utan jag märkte den genom att jag var lite ömm och det gör ont om jag trycker på den. Efter ca en vecka så blev knölen lite blå och nu är det ingen färg men knölen är kvar, den gör dock mindre ont. Jag blev orolig för cancer... skulle det kunna vara så? Och borde jag kolla upp det och när isf, det har gått snart 2 veckor sen jag fick den. Tror inte jag haft den tidigare än när jag upptäckte den, brukar vara snabb på att upptäcka om något är fel. Emma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.11.2017
Hej.
Jag gissar nog att du har slagit i benet nånstans och att det är en bula, precis som du skriver. Alltid märker man ju inte fast man sparkar i någonting, och eftersom smalbenet i sig är så skarpt så uppstår det lätt bulor där och de känns bra. Det att bulan sedan fick ett blåmärke - som sen försvann tyder också på att det är en vanlig bula.
Jag har inte hört om någon person i din ålder någonsin som skulle ha cancer i benet som har dykt upp i form av en bula på smalbenet. Så jag tycker att du skall sluta oroa dig över det nu genast.
Bulor och blåmärken uppstår då man får nån form av vävnadsskada inuti eller under huden, så det kan ta tid innan svullnaden försvinner - även om själva kulan inte varit så stor. Kanske i all synnerhet bulor på smalbenet eftersom det finns ganska lite "kött" där, så alla små bulor blir mer framträdande.
Följ med saken, och om bulan finns kvar om två veckor kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare.
Ingen panik, det låter helt ofarligt.
Kram
Tessi