Huden
17.05.2018
Hej, jag har problem med dålig hud och mår väldigt dåligt över det. Jag använder p piller och jag har sedan söndag kväll haft paus (det är alltså veckan jag inte ska ta några nu) och för varje dag har min hud blivit bättre men det kan väl inte vara på grund av uppehållet av pillren? Kroppen hinner väl inte? Hudproblemet

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.05.2018
Hej.
I allmänhet brukar hyn bli bättre då man äter p-piller, inte tvärtom. Men hyn påverkas hela tiden av allting vi gör, både av det vi äter, hur vi sover, solen o.s.v. Så kanske det beror på att din hud har fått mer solljus att den känns friskare nu? Jag vet ju ingenting alls om hur länge du har ätit piller, och hur din hy har varit tidigare. Men man kan också tänka sig att du kunde diskutera saken med din barnmorska på preventivrådgivningen, och att det skulle finnas p-piller som skulle passa dig t.o.m. ännu bättre i detta avseende.
Om du har mycket problem med din hy så tycker jag också att du kan ta upp saken med en kosmetolog eller en läkare.
Jag tror alltså inte att din hud är bättre nu för att du har paus med din apiller. Men om du nyligen har börjat äta dina piller så kan det hända att det är nu som din hud börjar påverkas i positiv riktning av dem. Rätt rengöring, återfuktning, mycket vatten att dricka, rätt mat och tillräcklig sömn brukar vara det huden tycker om, men ibland räcker inte det heller och i de fall kan en läkare eller kosmetolog hjälpa dig vidare.
Kram
Tessi