Kalorieeeer..
23.02.2017
Ja, jag vet att det inte är sunt att räkna kalorier i mitt skick men nu gör jag det. Jag har bara en fråga, jag som är 15 år, 166 cm lång och väger 48 kg.. Hur många kalorier bör jag konsumera? Idag t.ex åt jag rejält mkt enligt mig och det blev 1156 kalorier, sedan praoar jag i ett stall så mkt träning där och har därmed förbränt 1666 kalorier. Vad innebär det? Förbränner jag mer än vad jag får i mig? Förlorar jag vikt då? Eller är det rätt? Mitt mål är att gå ner till 45 kg där jag mår psykiskt bra över mig själv. Men jag tänkte att det kanske går att göra på ett bättre sätt än att svälta mig själv, jag prövar ngt nytt.. Om jag bara får kontroll på min vikt och får i mig det jag behöver samtidigt så kommer min "psykiska ohälsa" bli bättre.
Under ett tag mådde jag sämre ån någonsin och åt bara middag, därmed försvann min mens men så fort jag började äta lite mer så kom den. Jag vet att det är osunt vid den nivån men jag är inte rädd för att dra tillbaka dit om min vikt inte ordnar sig. Jag har gått upp lite mer än vad jag kan hantera. Dock vet jag inte on det är kroppen som vart i "svältfunktion" och plocka upp allt fett den kunde så fort den fick det eller vad som hänt. Men den frågan överlåter jag till er så får vi väl se om man får svar :)
Tack på förhand
/En fundersam tjej En fundersam tjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
Sjukskötaren Ira svarar
28.02.2017
Hejsan, vi ska sätta din fråga till en av våra experter så att du får ett ordentligt svar. Men jag blir mycket orolig när jag läser din fråga. Du är ganska lång och till din längd ska du inte väga under 50kg, helst ett några kg över 50 strecket. Du är redan nu så pass underviktig att det börjar vara farligt för dig, om du ännu går ner kommer det inte att sluta väl. Din kropp har redan sagt till att den inte mår bra, så jag förstår inte att du ändå fortsätter. Du behöver genast få hjälp med detta. Du kan alltid gå till skolhälsovården och prata och få råd hur du ska göra. Du kommer att få mera svar här inom kort så gå in och kolla efter nån dag.
Många kramar från en orolig ungdomsinformatör Sanna <3 <3 <3
ps. läs mera HÄR.
Hej på dig En fundersam tjej!
En ung kvinna i din ålder har en grundämnesomsättning på ca 1400-1600kcal. Den mängd behöver din kropp alltså för att hålla igång systemet, hjärnans funktion, blodomlopp, hjärta, lever, njurar osv.
Den kalorimängd används upp av kroppen trots att du skulle ligga stilla hela dagen och rör man alls på sig behöver man mera energi, trots att det inte skulle gälla motionerande. Det är också det din kropp absolut måste få, annars hamnar kroppen i sparläge som man lätt känner av både fysiskt och psykiskt. I det tillståndet är kroppen tvungen att bryta ner dina muskler för energi, vilket kan vara rent av farligt med tanke på att hjärtat också är en muskel.
Vi säger helt kallt att ingen kaloribegränsad diet kan rekommenderas.
Det sliter på kroppen att inte få regelbunden mat i tillräckligt stora mängder, kroppen strävar alltid efter balans. Att äta för lite och för sällan utsätter också en för större risk för hetsätande. Att försöka förbättra sjävbilden genom att ändra på kroppen är också oerhört ohållbart. Egentligen har det inget att höra med kroppsstorlek, kroppsform eller siffror i vågen. Det som behöver bearbetas ligger inuti. Det kan kännas lockande att försöka tycka mer om sig själv genom att kontrollera kalorier och kilogram, men kärnan ligger inte där.
Som sagt är det bästa du kan göra att ge din kropp det den behöver och fundera på hur du på andra vägar kan bearbeta självförtroende och självbild. Skolhälsovårdare eller skolpsykolog kan rekommenderas varmt
:) Lycka till!
-Ira&Julia