Längden
27.01.2015
Hej
Vad är normallängd för en 16 år gammal kille. Själv är jag 177cm och hoppas på att komma över 180cm före jag slutar att växa. Dock är mina föräldrar ganska korta. Finns det något jag kan göra för att förbättra mina chanser att bli längre? Ethos

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
28.01.2015
Hej Ethos! Den finska unga mannens medellängd är nu 180 cm, vilket har ökat år för år. Det betyder av 100 unga män är det hälften som är kortare än 180 cm och hälften som är längre än 180 cm... Du är 16 år och redan 177 cm. En sak som påverkar är även dina föräldrars tillväxtsätt. Har de varit långa som barn och sedan blivit omväxta i tonåren eller har de varit korta som barn och sedan skjutit i höjden i tonåren? Det ärvs i viss mån.
Egentligen kan du inte påverka desto mera. Sköt om din hälsa med näringsriktig kost dvs kalk och d-vitamin, tillräckligt med sömn och lagom med motion.
Med vänlig hälsning,   Annika     barnmorska - hälsovårdare