Mörk prick på läppen??
05.01.2016
Hej jag har en konstig prick på läppen som är väldigt liten. Den har en nyans av brunt rött och hudfärg alltså så är den lite brunröd på något sätt..Nästan som ett blåmärke.
Haft den ganska länge nu, i säkert ett halvår och jag undrar vad det kan vara för något? När jag rör den med tungan så kan jag känna att det är som en prick,alltså att den buktar ut lite. Det gör absolut inte ont eller så.
När jag sträcker ut underläppen så syns den inte utan det blir helt platt, rätt så konstigt och svårt att förklara men hoppas ni förstår. :/
den ser ungefär ut så här..Men min är bara mörkare, likadan i storlek som på bilden annars. Kan man få bort det på något sätt?Är det något farligt?
http://img440.imageshack.us/img440/7978/9myib.jpg

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2016
Hej.
På basen av det du skriver så tror jag att det är antingen ett litet födelsemärke eller ett litet blodkärl som är så nära "ytan" att det syns igenom och börjar bukta ut lite. Oavsett om det är ett födelsemärke eller ett blodkärl så är det inget farligt.
Jag vet inte om det går att göra så mycket åt det. Risken finns ju att t.ex. ärret om man skulle operera det skulle vara större och mer synligt än den lilla pricken är nu. Om det är ett blodkärl så finns förstås chansen att det försvinner av sig själv, men annars så får du kanske tänka på det som ett födelsemärke istället - någonting som helt enkelt hör till ditt utseende. En del av dig. Det behöver ju inte alls vara en negativ sak. (många gånger tycker jag att det är våra personliga små kännetecken som gör människor intressanta.)
Så jag tycker att du skall följa med situationen men försöka att inte hänga upp dig på det.
Kram
Tessi