näsoperation??
15.05.2017
hello! jag undrade ifall ni visste ungefär hur många € det kostar att göra "nose job" eller alltså en näsoperation. Har en stor näsa och typ en bula och skulle kanske vilja operera bort bulan som äldre. Tycker inte att det är fel eller fult att ha en sån näsa men jag själv trivs inte. Är inte heller säker om mina föräldrar gillar idéen (med operation då).. hjälp anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2017
Hej.
Då jag sådär snabbt kollade igenom vad kostnaden är på olika kliniker i Finland så rör det sig mellan 3.500 och 9.000 euro. Så med andra ord varierar priset väldigt mycket berpende på klinik och vad som skall göras.
Med tanke på din ålder så är det ju många år ännu innan saken skulle bli aktuell, vilket kanske är tur. Min förhoppning är att du kommer att hinna tänka igenom saken ordentligt så att du kan fatta ett beslut som du sedan är nöjd med. Om du väntar tills du är vuxen behöver du kanske inte heller bekymra dig lika mycket över vad dina föräldrar tycker. Men det är ganska naturligt att de tycker att du är perfekt precis som du är, och att de helst inte skulle se att du opererar dig eftersom du ser ut exakt som det är meningen att du skall se ut.
Det finns andra länder där operationer utförs billigare än här, men jag rekommenderar att man hellre prioriterar kvalitet istället för pris. Om nån skall operera en så pass synlig del av dig som näsan så är det nog av största vikt att det är någon som vet vad den gör och att resultatet blir bra - inte att det blir billigt.
Börja med att försöka tycka om dig själv precis som du är, men då den dagen kommer att du har ekonomisk möjlighet och vet vad du vill så finns ju möjligheten kvar till operation.
Kram
Tessi