Penisstorlek
22.06.2014
Hej!
Min penis är 15 cm vid stånd och jag är 15 år, är den liten eller? Jag skulle vilja att den växer ännu. Så frågan är egentligen om den är liten, medel eller stor för min ålder? För den känns liten. :(
Sen är den lite snett böjd åt vänster, är det svårare att ha sex då, gör det ont? Eller blir den rak inne i "fittan"? Milko

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.06.2014
Hej Milko!
Ne vet du, din snopp är alldeles passligt lång, för medeltalet för snopplängder är ca 14 cm och 95% av alla män ligger mellan 9 och 19 cm. Eventuellt kan den växa lite till, beror på var du befinner dig i pubertetsutvecklingen. För vissa kan den växa ända upp i 20-årsåldern. Dessutom är det ju så att en tjejs slida i medeltal är 15 cm djup vid upphetsat tillstånd och mycket längre snoppar kan faktiskt göra ont eller kännas obehagliga, eftersom cervix (livmodermunnen längst upp i slidan) är rätt känslig för stötar för många. Och så är det ju faktiskt bara de första 2-3 centimetrarna upp från slidmynningen som är känsliga för tjejen (hur skulle annars tjejer kunna ha in en tampong utan att känna av den hela dagen lång?)
Så du kan vara helt lugn, den är alldeles bra som den är! Sist och slutligen spelar inte längden alls så stor roll för tjejer som det vad du kan göra med den. En lång snopp gör inte någon till en bra älskare så där automatiskt heller. Läs gärna mer om det här på våra infosidor om snoppar.
Det är också helt normalt att snoppen inte är riktigt riktigt rak. Det är lika normalt som att större delen av alla tjejer faktiskt inte har två exakt lika stora bröst heller. Det är först om snoppens vridning eller lutning är mer än 30 grader som det kan bli lite problem under sex, framförallt för killen - men det är yyyytterst ovanligt att den är så krokig och det går hursomhelst att operera. För övrigt, så anpassar sig nog slidan till det mesta, eftersom den är väldigt töjbar och smidig när tjejen är tänd. Och genom att pröva sig fram hittar man nog ställningar och vinklar där kanske till och med böjningen kan vara en fördel.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av bla sexsnackarnas tidigare svar på liknande frågor)