Plattfot och kobent
27.07.2014
Hej!
Först vill jag bara säga att ni har en jättebra sida!
Sedan skulle jag vilja ha lite hjälp med en sak som stört mig länge. Jag är kobent och funderar om det kan ha något att gör med att jag också är plattfot. Jag får ofta också sjukt i mina ben om jag går en lite längre sträcka. Jag har haft detta så länge jag kan minnas.
Finns det några övningar eller träningar som kunde göra mina ben rakare? Och så har jag funderat på såndär som man lägger i skorna, inlägg typ? Skulle det vara bra för benen?
Hoppas ni förstår vad jag menar för det blev lite invecklat.
Tacksam för svar! Tjej som behöver hjälp

Ungdomsinformatören Lena svarar
28.07.2014
Hej Tjej som behöver hjälp!
Tack för berömmet, kul att du gillar oss! :)
Tyvärr finns det inga övningar du kan göra för att minska på kobentheten, det är bara så du är skapad. Du kan heller inte göra något åt plattfotheten. De är båda saker som du måste acceptera, inget att skapa komplex över. Vi är alla olika och ser olika ut, och istället för att hitta det dåliga i det, lönar det sig att jobba på att också se det goda. Läs mera vad vi skrivit om Komplex här!
Men inlägg är säkert en bra idé, det brukar rekommenderas för alla, oberoende av hurudan fotsula man har. Men speciellt bra skulle det vara med tanke på smärtorna du får i benen när du går längre sträckor. Så skaffa ordentliga inlägg som är gjort just för dig och dina fötter, de kostar en del, men det är nog värt det!
Sköt om dig!
Hälsar ungdomsinformatören Lena