Självförtroende
06.09.2015
Hej
När jag är hemma och kollar mig i spegeln så tycker jag att jag är ganska snygg (om jag får säga det själv) men sen när jag går ut och är med folk känns det som om mitt utseende förnendras det känns som jag blir jätte ful och äcklig och när jag ska ta en bild på mig själv så blir den alltid mycket fulare än i spegeln.
Och när jag ska spela te,x golf så vet jag att jag är duktig på det men törs inte tänka så för det känns som om jag skryter för mig själv och att det kommer straffa sig genom att det kommer gå jätte dåligt!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
08.09.2015
Hejsan, som du ser i kommentaren så är det jätte vanligt att man tänker just så där. Jag tror vi alla mer eller mindre har en inre bild av hur vi ser ut, som vi ser i spegeln. Men sen om man ser sig själv på ett foto så stämmer det inte alls överens med ens inre bild.
Det har till en del att göra med vårt självförtroende men det är inte hela sanningen. Vi har funderat här på kontoret men vi kommer inte fram till vad den egentliga orsaken skulle kunna vara. Det är ju inte som att man skulle önska att man skulle se ut på ett visst sätt, man tror det bara helt enkelt. Åtminstone jag sätter inte extra energi på att fundera över mitt utseende utan jag har helt enkelt bara en bild av hur jag ser ut, sen då jag ser mig själv på foto så upptäcker jag att jag inte alls ser ut så som jag tänker.
Jag vet inte vad man ska göra för att ändra sin inre bild av sig själv, eller om man ens ska göra det. Man mår nog bättre av att peppa sig själv innifrån och tänka att man nog ser helt ok ut. Om man börjar nedvärdera sig själv och går omkring och tänker på hur ful och fel man är så kommer man att utstråla något engativt och så kanske andra börjar tycka att man är fel och ful. Oftast om man gillar sig själv så sänder man ut såna signaler till andra och andra börjar tycka att man är riktigt snygg. Det är viktigt att man har den rätta utstrålningen :)
Läs mer om hur du peppar dig själv och höjer ditt självförtroende på våra info sidor HÄR. Vi har skrivit massor så läs allt.
Sen vad gäller om man ska våga skryta på sig själv, så går åsikterna isär här på kontoret. Vissa tänker likadant att om man skryter över sig själv eller är för glad över något så straffar det sig. Men om man tänker riktigt på riktigt så borde sånt inte kunna vara möjligt. Man ska nog få vara glad och lycklig över något eller tycka att man är duktig på en sak utan att man ska straffas för det. Men man behöver ju inte bli självgod och tycka att allt man gör är perfekt och att man aldrig kan göra några fel ;)
Lagom är bäst!
För att nu dra iho trådarna så är mitt råd att du forstätter tänka påd ig själv som du ser ut i spegeln, gå med rakrygg och gott självförtroende så kommer andra att uppleva dig så som du gör själv. Skryt sådär lagom mycket på dig själv, om du vet att du är duktig på golf så tillåt dig att tänka det, men var samtidigt ödmjuk och medveten om att du kanske inte är lika bra på fotboll eller dans eller vad det nu kan vara.
Må gott! Kram från ungdomsinformatören Sanna