Slutat växa?
31.07.2015
Hej! Jag har haft mens i ungefär ett och ett halvt år nu, och jag undrar hur länge det tar från att man fått mens till att man slutar växa. Jag är 167 cm lång nu och har inte vuxit på ett år ungefär så jag undrar om jag har vuxit färdigt nu?
Annars väger jag ca 47 kg så är det normalt? 167 cm kort

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.08.2015
Hej 167 cm kort!
Vår egen hälsovårdare-sexualrådgivare Tessi börjar jobba på Decibel igen den här veckan, så hon ska svara på din fråga så fort hon kommer i jobb :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej
Antagligen kommer du att växa någon cm till ännu. Det är en ganska vanlig missuppfattning att man slutar växa efter att man har fått mens, medan sanningen är att man normalt brukar växa 6-8cm ännu efter den första mensen. Man brukar uppskatta att flickor har vuxit färdigt på längden vid 16-17års ålder.
Din längd i förhållande till din vikt låter helt normal, men det är betydligt viktigare att se till att man äter rätt och motionerar/vilar tillräckligt än att bara stirra på siffrorna. Ta hand om dig själv så kommer det mesta andra på köpet liksom.
Kramar
Tessi