Svettig
22.04.2017
Hej! Finns det något tips om hur man får vitare tänder? Jag har helt okejja tänder men jag skulle vilja ha dem vitare. Och en sak till jag har ett problem jag luktar ofta ganska illa jag luktar svett hela tiden jag duschar nog så ofta som man ska och använder deoderant så som alla andra men det kommer svett fleckar på typ alla mina tröjjor helatiden. Svettigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.04.2017
Hej,
Alla människor har lite olika pigment även på sina tänder, så även om man har god munhygien och tvättar sina tänder som man ska så kan helt enkelt inte allas tänder vara kritvita. Precis som allt annat så beror det mycket på våra gener.
Men det man kan börja med är förstås att ha god tandhygien. Man kan också gå till en tandhygienist för att avlägsna t.ex. tandsten. Det är svårt att veta hur mycket olika tandkrämer som lovar vitare tänder faktiskt hjälper. Många produkter som lovar vitare tänder är inte direkt bra att använda eftersom de fräter på tändernas emalj vilket i långa loppet gör tänderna skörare.
Jag tycker att du skall boka en tid till tandhygienisten på din ort och diskutera saken med hen. Hen kan säkert svara på vilka produkter som är effektiva och säkra att använda.
Så till din andra fråga. Det är ju helt normalt i din ålder att man svettas mycket. Det är en del av puberteten, vare sig man vill det eller inte. Man svettas också mer om man tränar mycket eftersom kroppen vänjer sig vid att det är ett effektivt sätt att kyla ner sig då den är varm.
Själva svetten luktar i sig inte alls, utan det är då svetten kommer i kontakt med bakterierna på huden som lukten uppstår. Det man kan göra är förstås först och främst att vara ren, och sedan att använda deodorant, precis som du gör. Det finns väldigt många olika deodoranter, och mot själva svettningen fungerar de bäst som även är antiperspiranter, dvs de gör att man svettas mindre. På apoteket kan man köpa väldigt effektiva antiperspiranter som kanske fungerar bättre än de man kan köpa i butiken.
Slutligen kan jag ändå konstatera att man oftast lider mest av det själv, andra brukar inte nödvändigtvis märka det så bra.
Många kramar till dig.
Tessi