Ankrexi utan att veta om det?
19.06.2015
Jag är en 14 årig tjej, som är 165cm lång, och väger ca.48kg och min fråga är:Kan man ha ätstörning/anorexi fast man inte vet om det? Alltså de jag menar är att jag tränar väldigt mycket, mest med friidrott. Jag är helt nöjd med min kropp (jag tycker inte jag är för tjock!) Och jag äter väl helt normalt tycker jag, men jag har flera gånger märkt när vi sitter vid matbordet har min syster, som är ett år yngre än mig, ätit upp sin mat men jag har bara känt att det inte går att få i sig maten, så jag har skrapat kanske halva i roskisen.... Så de jag undrar är: kan jag ha anorexi även fast jag inte riktigt vet om det, för jag är ju smal men det är inte så att jag äter mindre å tränar mindre med flit!! Utan det är bara de att jag får inte i mig all mat! Tacksam för svar!

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
23.06.2015
Hejsan! Visst kan man ha en ätstörning utan att egentligen helt veta om det själv. Ätstörningen är som ett monster, ett spöke i huvudet som tar över ens egna tankar och förstånd. En röst som säger "lämna maten - inte behöver du så där mycket" eller "vad du är fet du äter för mycket" eller "sluta vräka i dej mat du åt ju just en vindruva - du är inte hungrig" osv osv. Varianterna är många som spöket kan kamouflera sig till... :(
Jag tror att vi alla har sådana här röster i viss mån i vårt huvud. Men ätstörningsspöket är listigt och tar till sist överhanden. Tjejen tror till sist att spökets röst är hennes egna tankar. Och så är bollen i rullning och farten eskalerar snabbt...
Det finns ju också en annan form som heter ortorexi-spöket som kan viska i hjärnan "ut och träna - upp ur soffan" eller "du jogga för kort igår - hårdare och längre idag så du når bättre resultat" eller "bara 5 pass på en vecka?! Sätt väckarklockar 1 timme tidigare och du hinner 2 pass imoron". Ofta till ortorexin hör det till ett behov att kontrollera även maten.
När jag läser din text blir jag nog lite orolig. Orolig för dej och ditt beteende för jag förstår att det här har inte hänt bara en gång utan flera gånger... Du vet väl om att du får snabbt sämre resultat ifall din kropp inte får i sig tillräckligt med energi? Jag hoppas det finns någon i din närhet som du kan tala med. En förälder, en tränare, skolhälsovårdaren eller någon annan vuxen? Du behöver hjälp och stöd innan spöket i din hjärna för övertag över dej. Ibland kan man vinna över spöket bara genom att "lyfta katten på bordet" dvs säga det högt och på så vis vinna. Det som man inte är medveten om kan vara svårt att skydda sig emot och slå knock-out på!
På våra informationssidor finns mera. Läs gärna mera här. Det finns mera att välja på i vänstra spalten.
Var rädd om dej! Kram,  Annika         barnmorska - hälsovårdare