Är jag tjock?
17.06.2017
Hej jag är en 14-årig tjej som börjar sluta känna igen sig. Jag har alltid varit smal och lång men nu börjar jag känna mig tjock. Inbillar jag mig bara eller är det sant? Jag är 175 och väger 52 kilo. Hjälp snälla!!! Vill inte va såhär. Vill inte ens äta längre... Saras03

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.06.2017
Hej.
Nej. Du är inte tjock. Inte överviktig. Men det låter som om du inte mår riktigt bra. Med tanke på din ålder så är det mycket som kommer att förändras i din kropp under de närmaste åren. Tyvärr finns det en enorm hets i vårt samhälle idag som får det att verka som att det viktigaste av allt i hela världen är att man är smal - på bekostnad av vad som helst. Men detta stämmer givetvis inte. Det är betydligt viktigare att man är frisk och tar hand om sig själv.
Så du kan inte sluta äta, eftersom det skulle innebära att du blir sjuk. Att äta är ingenting man kan välja att göra, eller välja bort om man inte känner för det. Man MÅSTE äta för att kroppen skall fungera. Det finns inget alternativ.
Jag tror att du skulle må bra av att tala med någon, både om din kroppsuppfattning men också om allt annat som tynger dig. Kanske du kan vända dig till en ungdomsmottagning och försöka få kontakt med någon där? Var inte rädd för att be om hjälp, det är viktigt att du kommer bort från dina negativa tankar om dig själv.
Sköt om dig <3
Kram
Tessi