hej
20.09.2014
Hej! Jag är inte fet. Jag är som en "normal människa". Men problemet är at jag är en modell och jag inte ska se ut som en "normal människa". Utan jag ska vara lite sådär "fult smal". Men hur som helst har jag tränat o. varit på diet i 2 månader nu, å jag har gått ner i vikt ca. 4 kg. Men det räcker inte, jag måste få bort 3 cm från "midjan/röven". Å sen måste ja få mina lår smalare. Mina lår är mera muskel en fett, så jag kan ju inte styrketräna så att de ska bli mindre fö då blir di ju större... Jag tänkte att på måndag börjar jag fara ut o gå varenda dag ungefär en timme.... Jag har skrivit kontrakt med en "modellfirma" som är med i top 5 i hela världen. Och de säger att jag är jätte speciell o. min kropp skulle duga nu som en vanlig modell. Men de vill inte att jag ska/ (ja vill inte heller) att jag skulle vara en vanlig modell utomlands utan en riktig "top model". Alltså de tror jag skulle kunna vara som heidi klum... Och nu är det så att om jag vore sådär smal nu skulle jag kunna arbeta i kina, japan, turkiet så att inte någon vet om mig, så att jag kan bygga upp mitt arbetsvisum o kunde börja arbeta som modell i usa då ja fyller 16. Men nu är det så att det känns som att jag alrig blir smalare o jag kmr aldrig hinna få arbetsvisum före ja fyller 16... Jag hatar min kropp, men jag tänker aldrig hlr få anorexi för det finns ingen annan som älskar maten än vad jag gör. Men det är bara det att det tar jätte lång tid att bli smal å ja typ gråter varenda kväll för jag mår jätte dåligt över dähär... hej

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
30.09.2014
Hej!
Man brukar säga att när något vi bär inom oss börjar påverka vårt liv negativt så då är det dags att reagera, att ta itu med saken. Att du gråter varenda kväll över den situation du befinner dig i är inte okej. Så ska det inte vara. Du behöver din mentala energi till att leva och växa och kunna fokusera på det du vill göra, inte till att fastna i jobbiga tankar, känslor, krav och oro. Det låter som att det verkligen påverkar ditt liv att fundera på allt det som du har omkring dig just nu. För det är ju så att våra tankar och känslor verkligen kan få oss att må superdåligt. Speciellt i situationer när vi upplever att vi inte har något val kan det bli knepigt!
Då kan det också vara extra svårt att på egen hand ta sig igenom allt. Så finns det någon du kunde vända dig till för att prata igenom din situation? Och få litet hjälp på vägen? Du är ju verkligen på väg in i en av de tuffaste branscherna i världen och då skulle det säkert vara en verklig investering att också jobba med att stärka sig själv inifrån, inte bara jobba med sin utsida. Kanske skulle du ha stor nytta av att jobba med din bakgrund, självbild och självkänsla redan nu, innan du kliver in i karusellen? Många exmodeller beskriver ju hur tufft det kan vara och hur stark man måste vara i sig själv för att klara av det enorma tryck man utsätts för under en modellkarriär. Som toppmodell ska du ju klara av att jobba i en väldigt tuff värld redan från tidig ålder.
En människas värde ligger ju egentligen aldrig på utsidan, utan på insidan. Men om man jobbar med stor fokus på utsidan så kan det lätt hända att man glömmer bort att det som finns inuti också är viktigt och värdefullt och det som egentligen ger en styrka att klara av yttre krav. Insidan är också det som bär en vidare i livet. Så finns det någon vuxen som tidigare jobbat i branschen som kan vara ett stöd? Kanske kunde du be om hjälp av de personer du redan är i kontakt med att hitta någon bra mentor, som känner till modellvärlden och kan fungera som ett stöd där?
Och kanske kan du hitta någon bra psykolog eller terapeut som kan hjälpa dig med att stärka din självkänsla och självbild och med att hitta de verktyg du behöver för att handskas med den värld du ska in i? Någon som kan gå med dig en bit på vägen och hjälpa dig att komma underfund med saker och ting! Jag skulle se det som en investering för framtiden, att göra dig själv starkare och tryggare inuti, så att du har bra redskap att ta itu med modelllivet! Att du bygger och stärker och finputsar ditt inre på samma sätt som du tar hand om det yttre, din kropp och dina centimetrar!
Och som du vet så är det jättevanligt med ätstörningar i modellvärlden så BRA att du älskar mat:) Fortsätt göra det och fortsätt framför allt att älska dig själv! Du är värdefull och viktig precis som den du är, oberoende av vad du kommer att jobba med i framtiden!
Allt gott på vägen!
H.Susanna