Kalorier
29.02.2016
Exempel: Om det står att det finns 50 kcal i frysta blåbär. Är det då 50 kcal man får i sej av hur mycket man än äter eller är det 50 kcal/blåbär? Så om jag äter 2 blådär så är det 100 kcal?
Och hur är det med tex bröd. Om det står ett visst kalori per 100g är det då typ 1 skiva? Och är det då samma kalori hur mycket man än äter eller fördubblas det om man äter 2 skivor bröd? Och om man äter tex ett halft bröd, hur mycket är det då? :D
Fattar inte

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.03.2016
Hej Fattar snart!
Det är inte så konstigt att det finns folk som inte har det här med kalorier på klart. Dels för att det finns maaassor av andra människor som inte har det här på klart, så de bara sprider vidare en massa myter och missuppfattningar. Dels för att det finns en massa människor som är så himla fokuserade på kalorier och som därför tror att alla andra automatiskt vet precis allt om kalorier och att man därför inte behöver förklara något.
Så här är det: Kalorier är egentligen ett talspråksord för energi, riktigt på riktigt ett mått för hur mycket energi det går åt att värma vatten så att det blir en grad varmare. När man talar om mat och människor kunde man kanske kalla det för näring, men poängen är att vi behöver så och så många kalorier per dag för att ens överleva. Vi förbrukar alltså kalorier bara genom att andas, pumpa blod runt i ådrorna, tänka osv. Egentligen heter det kilokalorier och förkortas bland annat kcal, men alla talar bara om kalorier numera.
Lite citat från Wikipedia: "Hur mycket energi en person förbrukar i vila varierar från person till person och man brukar kalla detta för BMR (Basal Metabolic Rate). BMR innefattar den energi de inre organen är i behov av för att fungera korrekt. Att t.ex. bara röra sitt lillfinger kommer att öka energiförbrukningen och överstiga BMR. Därmed räcker inte BMR för att man skall veta sin totala energiförbrukning. Den totala energiförbrukningen skiljer sig även den från person till person och från dag till dag beroende på aktivitetsnivån. Den totala energiförbrukningen brukar kallas för TDEE (Total Daily Energy Expenditure)."
Hur mycket energi du behöver för att kunna överleva en dag beror på bland annat hur mycket du väger och hur bra matsmältning du har och en massa "osynligt", men så där väldigt grovt kan man räkna ut hur mycket man behöver genom tex den här sajten http://www.kaloriguiden.se/rakna/kaloriraknare/. Om jag tar mig själv som exempel så behöver jag 1858 kcal för att bara sitta på en stol och andas hela dagen, min personliga BMR. Det är lite som att en bil behöver bränsle också för att bara gå på tomgång utan att rulla en millimeter. Om jag därtill tänkte röra på mig lite, så behöver jag mer energi, annars går jag på minus. Det här innebär alltså inte bara att jag behöver mera energi till att röra mig, utan också att ju mer jag brukar röra på mig, desto mera muskler får jag, vilket betyder att jag får snabbare ämnesomsättning och förbränner mer, alltså behöver ännu lite mer energi för att inte gå på minus. Idag kanske jag behöver 2399 kcal för att inte gå på minus. Så angående kommentaren: Skulle du vara så pytteliten och fjäderlätt att du bara behövde 1000 kcal på ett dygn (typ småbarn) och åt bara 900, så skulle du långsamt förtvina och dö till slut. Det är så folk skaffar sig ätstörningar.
Jag ska förklara närmare: Att gå på minus innebär att kroppen måste börja "äta av reserverna" - och det ganska så bokstavligt. Har vi inte energi att förbruka just nu, så måste kroppen ta antingen från fettreserverna ELLER från musklerna. Här är lite kinkigt att veta hur det funkar, men enkelt förklarat: om du får mat efter träningen, så inser kroppen att det inte är så panik att den måste ta från musklerna. Äter man inte tillräckligt, tex om vi säger att någon typ bara äter 1000 kcal fastän deras kropp behöver över 2000 för att både överleva och orka träna, så skriker kroppen i panik för att den tror att den blir undernärd, och så börjar den ta energi från musklerna. Vilket ju är väldigt ironiskt om man tränar för att få snygga muskler och tror att man ska komma dit genom att få bort underhudsfettet så att musklerna ska synas. Istället är slutresultatet att man använder upp allt som skulle kunna bli muskler - i praktiken får MINDRE muskler och blir svagare och orkar mindre!
Så tro inte att man blir snygg av att både banta och träna. Smal kanske man blir när man ständigt går på minus och svälter sig, men inte smidig, stark, slimmat snygg. Smal kanske man blir, men inte glad och lycklig. Och det har inget att göra med hur man ser ut. Har du sett en hungrig karl någon gång? Han är argsint, lättirriterad, gör misstag, är orättvis osv. Har du sett en hungrig kvinna någon gång? Hon blir ledsen, deppad, gråtfärdig, lättirriterad, trött, gnällig och nere. Lite stereotypt, men folk blir inte trevligare av att gå hungriga. Så klart att en person som är missnöjd med sin kropp blir på ÄNNU SÄMRE humör när hon är hungrig. Då tycker hon att hon är ännu fulare, fetare, mer värdelös och gråter ännu mer. Så sluta inte äta!
Så till dina konkreta exempel. Om det står en siffra framför kcal i en innehållsförteckning, så betyder det så gott som alltid per 100 gram eller per deciliter (100 ml). Det blir ungefär en eller till och med ett par händer fulla med blåbär som blir 50 kcal, inte ett enda. En brödskiva väger kanske... jag har faktiskt ingen aning, säkert hittar man det i olika listor på nätet på hur mycket kalorier dittan och dattan innehåller. Men personligen tror jag alltså att det kan skada mer än det kan ge nytta att räkna kalorier, jag har sett aaalldeles för många som är alldeles för fokuserade på kalorier, för rädda för dem, för bakbundna och fängslade av att räkna kalorier. Nu talar vi alltså inte bara ätstörda personer, utan vanligt folk som förstör för sig själva när de ledset säger att de inte kan komma med på lunch på stan för att de inte får (äta fler kalorier).
Kanske 100 gram blir nästan två brödskivor? Ingen aning. Beror väl på brödet och på hur tunna skivorna är och hur stort brödet är. Det finns ju så himla mycket mer än bara kalorierna som spelar roll när det kommer till vad vi äter. Ett mörkt fullkornsbröd med hela frökärnor på och massor av fibrer i är säkert tungt, men ack så underbart för hela kroppen, eftersom det innehåller exempelvis mineraler, vitaminer, spårämnen och fetter som hjärnan behöver för att funka. För se hjärnan går inte på socker eller annat, utan på olika typers fetter, det är enda bränsle den kan använda. Får den inte det så blir den slö, dum, trög, okoncentrerad, glömsk osv. Vitt fluffigt bröd är lätt jämfört med "nyttigt" bröd. Hm, det enda sättet är att mäta med köksvågen. Skulle en brödskiva väga 50 gram, så blir två brödskivor 100 gram och en halv blir 25 gram.
Hoppas det här blev klarare för dig nu. som sagt, det finns så många missuppfattningar och myter när det gäller mat, så bättre att ta reda på fakta än att göra något tokigt och kanske bli sjuk av det. Fråga mera bara om det är mer du undrar!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott