Ner i vikt???
12.05.2015
Hej! Jag fattar inte. Hur kan det vara så svårt att gå ner tre kilo i vikt? Jag är ju normalviktig o så, är 164 cm lång och väger 58 kg. Men ja är gansk liten till växten, så jag har ganska mycket "plufs" kring midjan om man säjer så, och tjocka lår har jag med. 55 kilogram skulle passa min naturliga kroppsform bättre, förstår ni vad jag menar? Fattar inte vad jag gör för fel dock, jag rör ju på mig, äter knappt ngt godis alls, dricker inte läsk, äter inte snacks, kakor, glass eller skräpmat. Det enda socker jag får i mig på en dag, förutom en eller två frukter, är müsli med honungsrostade rispuffar, cornflakes och tranbär i. Den innehåller 380 kcal per 100 g. Borde ja sluta med den? Äter ganska stora portioner av den för tycker den är så god, men det kanske finns nyttigare varianter som är minst lika goda.
Bröd försöker ja unnvika. Också vit pasta och ris. Men hallå, varför går ja inte ner i vikt då??? Hur ska ja bära mej åt? Vet inte ens hur många kalorier ja blir av me på en dag. Men det är ju positivt att ja inte är sötsugen så ofta, bara när jag har mens.
Sover gör jag, och jag är sällan jättestressad. Vad gör jag för feeeeel.
Förresten, är det sant att man går upp i vikt av simning? Kan förresten tillägga att jag är typ den mest muskelbefriade människan nånsin, så jag har inga muskler aom väger direkt. Sjöstjärna~

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
13.05.2015
Hejsan Sjöstjärna! Du är helt normalviktig. Därför är det nog lite svårt för dej att gå ner i vikt. Och tur är det väl att kroppen funktionerar så att man inte riktigt lätt kommer ner till undervikts-nivå!
Det viktigaste är att äta mångsidigt, röra på sig mångsidigt max 6 dagar i veckan och att stressa och sova lagom. Det tycker jag att du gör! :) De honungsrostade rispuffarna tycker jag kanske är onödigt - precis som du själv visste. Jag skulle också byta ut dem till annan sorts mellanmål. Kan du tänka dej att du äter dem till mellanmål endast ex fredagar? Sluta inte med sädesslagen. Du behöver fibrer för att hålla igång magen.
Du vet redan att muskler väger mera än fett. Du har precis lika många muskler som alla vi andra! ;) Men hur stora och välbyggda de är kan jag ju inte svara på. Men simning är en jättebra motionsform. Sluta inte upp med simningen - du tränar både kondition och muskelstyrka!
Njut av din duktiga kropp och stirra dej inte blind på fotoshoppade modellbilder på pinnsmala modeller som har ett sjukligt beteende och en omöjlig personlighet pga sin egen kroppsfixering.
Med vänlig hälsning,  Annika   barnmorska - hälsovårdare