Onöjd
22.12.2015
Hej decibel!
Jag är en tjej som är 12 år. Jag väger 58 kg och är 161 cm lång. Jag vet att jag inte är överviktigt men jag vill fortfarande gå ner i vikt. Vad är det snabbaste och enklaste sättet att Gå ner i vikt på? Klara

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2015
Hejsan Klara
Vet du, du ska inte gå ner i vikt. Du är på nedre gränsen för att vara normalviktig till din längd. Om du går ner mera i vikt kommer du att bli underviktig och det är stor risk att du halkar in på någon ätstörning. Det kan hända snabbare än man tror, och är man väl där så kan det vara mycket svårt att ta sig därifrån. Om du inte läst om ätstörningar så kan du läsa mera HÄR.
En mager och utmärglad kropp ser inte heller bra ut. Medan en vältränad frisk kropp är vacker. Genom att sköta sin hälsa, äta hälsosamt, röra på sig i lämpliga doser och se till att man får frisk luft varje dag så uppnår man sin idelakropp och den idealiska vikten som passar till ens längd.
Lova att du är rädd om dig och inte riskerar din hälsa <3
Många varma kramar från ungdomsinformatören Sanna