Vikt
17.01.2018
Hej! Jag är 14 år och 161 cm och väger 59. Jag har mer börjat hålla koll på min vikt och tycker jag är tjock. Är jag överviktig då? Och hur kan komma över det?
En som undrar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
19.01.2018
Hej Du som undrar!
Vet du, längd och vikt är inte allt när det kommer till om man uppfattar en person som smal, tjock, överviktig, utmärglad osv osv. De två sakerna är egentligen ganska vilseledande, för vi är så olika som människor. Se, en person kan ha en ganska tung benbyggnad (skelett) och väger kanske därför mer än den lika långa kompisen, medan en annan kanske har betydligt mer muskler än fett (muskler väger mer än fett). En tredje är kanske byggd med breda höfter helt av naturen (en bredare benbyggnad just där), men där påverkar också hur långt man kommit i kroppens utveckling.
En kvinnokropp väger mer än en flickkropp därför att de kvinnliga formerna såklart ska få väga sitt. Tex väger såklart en tjej med stora bröst mer än en tjej med små bröst, fastän de annars skulle ha samma längd, midjemått osv. Kvinnors kroppar har ofta bredare höfter än flickor, de har mera fett på mage, rumpa och lår (där finns energidepåerna som behövs sedan när man är gravid och ammar) och de har fullt utvecklade bröst. Så därför SKA man gå upp i vikt under tonåren! Du kan inte väga samma sak som när du var typ 12 sedan när du är 20 - och gör du det kanske något är på tok med dig. Visserligen är dagens skönhetsideal mycket baserat på den unga flickans kropp (smala höfter, platt mage, "hål" mellan låren, inget könshår osv), men det är egentligen inte den naturliga kroppen för en vuxen kvinna och det krävs mycket jobb för de allra flesta för att försöka få kroppen att fortsätta se ut som om de var tonåringar. Det är ledsamt, för visst borde vi ju alla få se ut som naturen hade tänkt sig att vi skulle se ut.
Vi är som sagt alla olika, så vissa är smala av naturen och blir aldrig egentligen något annat, men de flesta kan nog lägga på hullet om de tex äter mer än de använder upp under dagen. Men den tanken ska man överlag vara lite försiktig med under barndomen och tonåren, eftersom barn och tonåringar faktiskt behöver extra näring för att kunna utvecklas som de ska. Tex hjärnan behöver massor av energi, framförallt olika sorters fetter, för att man ska bli så smart som vuxen sedan som det var tänkt enligt generna att man skulle bli. Så bland annat därför ska man INTE banta som tonåring, för riktigt krasst sagt, så kan man bli dummare av att få näringsbrist.
Ser man trots allt bara på din längd och din vikt, vilket man ju alltså inte borde, så är du ändå normalviktig. Defintiiivt inte överviktig, så du behöver inte göra något skilt. Bara fortsätt att leva, någorlunda hälsosamt, men framförallt lyckligt med dig själv! Är du utseendemässigt missnöjd med dig själv på något vis, så är det inte en hållbar lösning att försöka fixa till det som stör, för troligen hittar du bara något nytt att störa dig på. Lär dig att tycka om dig själv istället! Checka tex #bodypositivity.
Kram, Liselott