Vikten är som en jojo
10.03.2018
Hej! Jag är 1,60 lång och väger 70 kg ungefär. Och jag hatar att väga så mycket. Jag försöker banta ibland men sen får jag panik för vill inte bli som förr när verkligen ALLT handlade om vikt och mat. Hur får man balans? Min viktkurva är det sjukaste någonsin. När jag var 15 vägde jag ca 55 kg, sedan vägde jag nästan 60 kg året efter och när jag var 17 vägde jag plötsligt 48 kg. Sen igen vägde jag typ 60 ett tag när jag var 18 och sen vid 19 var jag ett tag uppe i 69 kg, men slutade äta och gick ner till 65 jätte snabbt. Och nu är jag snart 21 och väger 70 kg. Jag hatar det här och jag vet ju att jag inte mådde bra när jag var 17 eftersom jag svimmade så ofta då, men alltså hur gör man för att inte pendla som en jäkla jojo? Jag skulle vilja väga mellan 60 och 65 för tror det är normalvikt. Hur ska jag göra för att nå dit och hållas där? Jag vet ju att sånt jag gjort, typ inte äta alls, träna överdrivet och spy inte är bra. Så vad är bra? Hur sjutton blir man hälsosam? Lilla My

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.03.2018
Hej Lilla My!
Ne, det låter ju inte bra att pendla så mycket i vikt. Det tär på kroppen, men säkert mera på psyket när man inte trivs i sin kropp vid olika skeden. Nu kommer det ju inte riktigt fram i din fråga hur medvetet du arbetat för att nå vissa viktmål, men av din mening "vill inte bli som förr när verkligen ALLT handlade om vikt och mat" tolkar jag det som att du inte hade en frisk inställning till mat och vikt, kanske till och med en ätstörning? Även om man inte skulle ha en konstaterad ätstörning, så kan man ändå ha stora problem med hur man ska tänka och agera kring just ätande och sitt utseende, och då behöver man hjälp och stöd. Tankemönster och inställning är svårt att göra hälsosammare helt på egen hand - och dessutom kunna hålla fast vid de hälsosamma tankemönstren och inställningarna när man nått dem. Observera här att när jag talar om hälsosam, så menar jag inte detsamma som exempelvis hälsosam mat, utan mera frisk, sund, vettig, icke-skadlig, vårdande, omtänksam, problemlös osv.
Man behöver stöd nu som då i livet, och just den egna kroppen kan vara en sådan sak som man inte kan "se" objektivt på själv. Men det behöver kanske inte nödvändigtvis alltid vara professionella inom ätstörningar som blir den där som hjälper, stöder, ger råd och förslag osv, utan vissa kan få mycket ut av att anlita en kostrådgivare eller personlig tränare eller mental tränare eller liknande också.  Fast klart att tex personalen på en ätstörningsklinik i stil med Fredrikakliniken eller den nya som de nu har vid Vasa Centralsjukhus, så vet hur en kropp som jojo:at mycket fungerar. Den kanske exempelvis reagerar snabbare än andra vid svält eller överflöd, tex snabbt börjar spara i fettdepåerna inför sämre dagar? De kan därför bättre hjälpa med kostråd, med att få bra rutiner på ätandet, med innehållet och mängder och med unnande. Och så kan de ju utan och innan hur tankegångarna brukar se ut och utvecklas hos sådana som har en problematisk inställning till sin vikt, utseende, mat osv, så de kan bättre än andra försöka styra en åt det hälsosammare hållet.
Så mitt förslag är nog ändå att konsultera något proffs av något av ovannämnda slag. Berätta ärligt din historia, så har de bäst chans att kunna hjälpa dig till en så stadig vikt som möjligt och en så problemfri inställning till din kropps som möjligt. Ta hand om dig <3
Kram, Liselott