vikten osv...
02.06.2014
Hej, på senaste tid har jag haft mycket att tänka på bl a kompisar med olika slags problem, skola, jobb, mat, träning, janå hela livet. Eftersom jag har varit en livsnjutare till 100% tränat och njutit av nyttig mat, har detta grubllase inneburit myki, jag har gått ned i vikt från 59kg till 51 på 169cm inte alls bra nej! Jag har knappt någon matlust alls, klarar int av onyttig mat, usch böri nästan spy av att tänka på de. Om jag äter e de nyttig, jag har alltid varit en sådan person nyttig och en liten perfektionist. Men de e hemskt när siffrona på vågen bara åker ner å ner. Jag har märkt att mitt hjärta slår mycket långsamt, e ganska lugn inombords, men det är ett himla grubblas. Vart vill min kropp?

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
10.06.2014
Hej vännen!
Voj vet du, det här låter inte alls bra. Vi blir oroliga och varningslamporna blinkar och sirenerna tjuter. Nu behöver du nog någon utomstående att prata igenom det här med, både om livsstilen, matlusten, tankarna, grubblandet och strävan efter perfektion. Vi tror att du skulle få störst stöd och hjälp om du pratade med någon som kan mycket om mat-relaterade tankar, som typ de ljuvliga människorna på Fredrikakliniken i Jakobstad. De jobbar för unga med din typ av grubblerier i Österbotten och oavsett vikt och hälsa, så är det nog dit du ska vända dig nu. Du hittar dem lätt om du googlar på Fredrikakliniken och det är bara att ta kontakt på det sätt som känns bäst för dig - tex genom att kopiera den text du skrev åt oss och sända åt dem om inte annat. Vännen, oavsett så är det viktigt nu att du inte lämnar alldeles ensam med dina tankar och ditt mående. Människan är utfunderad så att vi behöver varandra för att klara av våra egna liv - ingen ska behöva bära bekymmer alldeles ensam och det finns folk som har just precis ens bekymmer som jobb och expertisområde. På samma sätt som att det finns specialtandläkare och rörmokare och andra experter för andra bekymmer i livet. Lova att du kontaktar dem, visst?
Och berätta gärna sedan hur det gick och hur du börjar må - vi kommer att tänka på dig!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna