Viktökning
02.07.2015
Jag fick min mens när jag var ungefär 11 år. Man brukar väl gå upp i vikt efter det? Nu är jag 14 och började gå upp i vikt när jag var 13. Har gått upp 10 kilo på 1,5 år, är det normalt?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2015
Hej!
Alla är vi olika, utvecklas i olika takt, tar olika utvecklingssteg i olika ordning och gör våra personliga "tillväxtspurtar" - så vad som är normalt och inte är helt individuellt. Vissa kanske börjar få kvinnliga former eller blir längre och tyngre före de får mens, vissa kanske efter, vissa kanske sparar storlekstillväxten några år och vissa kanske växer 15 cm på längden en sommar. Eller 10 kilo på ett år. Det kanske är helt naturligt och normalt för just din kropp? Om du vet med dig att du levt helt normalt, alltså tex inte ätit extra mycket onyttigt det senaste året, och om du kanske nu fått mera kvinnliga former eller muskelmassa, ja då har du inget att oroa dig för. Du håller bara på att utvecklas mot att bli en vuxen kvinna så småningom.
Men om dina matvanor eller motionsvanor förändrats mycket på ett år, så finns förklaringen säkert där, och då kanske du behöver se över ditt liv lite för att stoppa viktökningen. Det kan vara enkla saker som påverkar i långa loppet också, som att inte sova ordentligt, vara deppad eller ta bussen till skolan istället för att cykla varje dag. Om du fortsätter öka eller fortsätter oroa dig, så gå till skolhälsovårdaren när skolan börjar sedan, hon har ju tex dina tillväxtkurvor att kolla bakåt i tiden med. Hon kan också hjälpa dig att hitta var eventuella skillnader i ditt liv i så fall finns.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott