vilken gröt är bäst ?
02.05.2014
Hej
Jag funderar vilken gröt är hälsosammast att äta för att gå ner i vikt ? Har ätit fyrkorns nu , men har läst att havre skulle vara bättre. Och hur stor portion skall jag äta är 167 cm lång och väger 85.

Ungdomsinformatören Lena svarar
08.05.2014
Hej!
Det finns nog säkert många olika undersökningar och texter som påpekar det ena eller det andra, men när det kommer till havregrynsgröt eller fyrkornsgröt kan man nog inte säga vilken av dem skulle vara hälsosammare. Och viktminskningen är nog definitivt inte fast på vilken sort du väljer - det är nog kosten och motionen som helhet som avgör om vikten minskar eller inte.
Båda flingorna innehåller rikligt med fibrer som hjälper dig att hållas mättare längre. Det är nog bara att välja den som smakar bättre - kanske byta sort ibland så du inte tröttnar. En vanlig portion räcker bra, om du kokar mikrogröt, betyder det 1-1,5dl havre/fyrkornsflingor. Ät också gärna något proteinrikt på morgonen, blanda kanske i rae-ost i gröten, koka ett ägg eller drick åtminstone ett glas mjölk.
Hälsar ungdomsinformatören Lena som alltid börjar morgonen med en grötportion :)