Abortion
12.01.2023
Vilka är bra argument både för och mot abortion? Vem bestämmer vad som är rätt? Varför har andra rätten att bestämma över vad en kvinna eller flicka ska göra med sin kropp? Vem har rätten att bestämma att mörda ett barn bara för att man inte vill ha det?
Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till ämnet. Googlat runt. Båda har bra argumenter. Vet inte hur jag ska göra, det berör inte mig personligt, men vill ha en åsikt, men har ingen, båda har bra argumenter. Jag är för kvinnans rätt, men så kommer personer med att "barnet har rätt till liv", men då, tänker jag fel? Om jag blir arga på dessa människor och undrar varför de inte gör någonting då åt barn i fosterhem? Barn som lider dagligen och som sedan dör en långsam och smärtsam död vid 5 års ålder? Varför advokerar de itne för dessa också? Vad handlar det om. Jag vet att det är svårt att säga men? Argumenter? Varför. Varför ska alla bestämma över vad en kvinna ska göra? Tänker jag fel? Varför jobbar inte alla inom social och hälsovården och alla andra myndigheter inblandade med förebyggande? Satsa på de barn som redan är födda? Sedan satsa på att den gravida ska ha en så bra graviditet och stöd som möjligt både under och efter graviditeten? Satsa på förebyggande för att minska val av abortion? Jag menar, vem vill utdätta sig för abortion vare sig man vill eller inte vill ha barnet. Varför är världen bara så. Orättvist?
En annan argument är faderns roll och varför de inte får dip out och överge barnet om de inte vill ha den? Men kvinnan går mörda? De här argument make sense. Men. Får en kvinna inte ha någonting de kan bestämma över? Måste allt gå via en man? Hur roligt är det att vara en kvinna. Vad man än väljer så är det ens kropp som går igenom det. Om kvinnan gör abort blir kvinnan utskälld, om kvinnan itne gör det men mannen vill det, blir kvinnan utskälld. Vara för att män inte vill ta ansvar. Det lilla ansvar att betala hälften av kostnad av barnet.? Kan man överföra rättighet från att va förälder? Då behöver man itne betala. Vad är lagen? Yuj
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
16.01.2023
Hej!
Du ställer väldigt viktiga och aktuella frågor som säkert många går och grubblar på. Hur ska man egentligen förhålla sig till den här frågan? Det är kanske inte så enkelt. Jag känner att det är bra om jag börjar med att säga att jag är för abort och kvinnans självbestämmanderätt över sin kropp. Jag ska göra mitt bästa för att ge dig lite klarhet så att du lättare kan avgöra var du står i den här frågan.
Frågan ifall om abort är rätt eller inte beror helt på hur du definierar liv. I det skedet som man får göra abort i Finland är ett embryo inte mer än en klump med celler. Får denna klump med celler utvecklas kan det då bli till ett barn? Ja. Men under de första veckorna i graviditeten är det också extremt vanligt med missfall. Kvinnans kropp kan av någon orsak inte vara värd åt embryot eller så är embryot inte livsdugligt. Ett missfall kan vara väldigt traumatiskt men det är långt ifrån lika traumatiskt som att förlora ett levande barn. Att sätta ett levande barn på samma nivå som ett embryo och kalla dessa två för samma sak ser jag personligen som en ohälsosam attityd att ha till barn. Att sätta ett embryo (en klump med celler) på samma nivå eller till och med på en högre nivå än en kvinna ser jag därför som en ohälsosam attityd att ha till kvinnor.
Jag vill vara väldigt tydlig med att abort INTE är mord. Det är en medicinsk procedur som har varit en stor räddning för kvinnor och flickor (barn) runt om i världen. Jag vill även poängtera ut att dödligheten bland kvinnor OCH spädbarn är högre i länder där abort är strängt förbjudet.
Det är också viktigt att vi är medvetna om att abort har funnits i alla tider precis överallt i världen. Abortförbud förhindrar inte att aborter sker utan det förhindrar endast att kvinnor får en säker abort utförd av professionell sjukvårdspersonal inom en trygg professionell miljö.
Anti- abort eller pro-life har INTE sina rötter i medicinskt kunnande, och har därför ingen vetenskaplig grund att stå på. Därför är det svårt för mig att ge några som helst exempel på bra argument kring varför abort bör förbjudas. Enligt mig härstammar abortmotståndares åsikter från en okunnig, gammalmodig ide’ (som oftast grundar sig i religiösa övertygelser) om att man inte får döda och att alla har rätt till liv. I dagens samhälle vet vi att det inte alltid är så svartvitt. De här påståendena kanske låter fina och moraliska i sig men kommer med absolut noll lösningar på hur vi ska hjälpa levande, existerande barn och kvinnor som råkar illa ut i vårt samhälle. Jag kan förstå ifall en troende människa inte vill göra abort på basen av sin religion men man kan inte tvinga sin tro på någon annan. Därför bör religion inte påverka tillgången till vård och medicinska procedurer (abort) i vårt land.
Det är även viktigt att komma ihåg att graviditet inte är ett hälsoneutralt tillstånd. Det kan medföra allvarliga komplikationer och i värsta fall vara livshotande. Att vara gravid i 9 månader och utstå alla de begränsningar och besvär som det kan medföra är svårt nog även om man vill ha ett barn och medvetet valt att bli gravid. Men att tvinga någon att genomgå en oönskad graviditet är varken hälsosamt, empatiskt eller en bra långsiktig lösning. Det är även viktigt att komma ihåg att det inte bara är vuxna som blir gravida, även barn kan råka ut för en oönskad graviditet, vilket är både fysiskt och psykiskt förödande.
Personer som väljer att göra abort kan ha många olika skäl till varför dom vill göra det och det är inte upp till andra att avgöra om dessa orsaker är dugliga eller inte. Vi kan heller inte veta vad exakt som lett till den oönskade graviditeten (t.ex. kondomen sprack, andra preventivmedel fungerade inte, personen kanske inte har bra kunskap om sex och graviditet, våldtäkt osv).  Vi kan heller inte veta vad personen har för livssituation. Det kan handla om mental ohälsa, problem med drog- eller alkoholmissbruk, fysiska begränsningar, ekonomiska problem osv. Det kan även hända att kvinnan i fråga lever under våldsamma eller allmänt otrygga förhållanden. Vi har ett allvarligt problem med våld mot kvinnor i Finland och som du säkert kan tänka dig så är det väldigt skadligt när barn bevittnar eller får utstå våld i hemmet.
Det händer tyvärr allt för ofta att föräldrar inte är förmögna eller har så pass många begränsningar att dom inte kan tillgodose sitt barns behov vilket kan vara väldigt traumatiskt och skadligt för barnet. Den grymma sanningen är tyvärr också att vissa föräldrar varken älskar sina barn eller vill deras bästa. Det kan kännas som en självklarhet om man vuxit upp i ett stabilt hem med en hälsosam relation till sina föräldrar men alla människor delar inte den upplevelsen.
Barn har rätt till mer än att bara födas, barn har rätt till ett tryggt och värdigt liv och det borde enligt mig ha högre prioritet än att man bara ser till att alla embryon utvecklas till barn och föds och så är det bra med den saken. Vet att många brukar komma med argumentet: ”då är det bara att sätta barnet i fosterhem eller adoptera bort det”. Det är långt ifrån så enkelt i verkligheten, och en sådan situation kan även ge barnet svåra trauman.
Vad jag förstår är du också av åsikten att man borde satsa mer på förebyggande av oönskad graviditet och ta hand om de barn som redan existerar i vårt samhälle och där är du och jag helt överens. Det borde absolut satsas mera på att utbilda unga och även vuxna om sex, intima relationer, graviditet och preventivmedel samt ge en tydlig bild av hur föräldraskap kan se ut och vilket ansvar det innebär. Det är också viktigt att vi tar hand om gravida kvinnor och ger dom tillgång till all den information samt ger dom allt det stöd som man kan tänkas behöva i den situationen.
Båda föräldrarna är skyldiga att ekonomiskt stöda barnet eftersom båda föräldrarna bär ansvar för att barnet överhuvudtaget existerar.  Man kan inte avsäga sig föräldraskap, men man kan alltid be om hjälp om man har svårt att klara av att på ett eller annat sätt ta hand om sina barn. Det kan absolut kännas orättvist att kvinnor ”får skäll” oberoende av vad dom gör i en sån här situation och enligt mig finns det än i denna dag en bild av att det är kvinnan som bär huvudansvaret för en graviditet även om det krävs en man för att en graviditet ska vara möjlig. Orsaken varför män inte kan välja huruvida dom vill stöda barnet eller inte har att göra med att man inte kan avsäga sig föräldraskap. Då kan det ju kännas orättvist att kvinnor får välja om dom vill göra abort eller inte, men faktum är att ingen kan bestämma över någon annans kropp men vi bär alla (även kvinnor) ett ekonomiskt ansvar som man inte kan avsäga sig. Precis som att vi är skyldiga att betala skatt, hyra, räkningar osv är vi också skyldiga att ekonomiskt stöda våra barn. Om båda parterna samtycker till sex så samtycker man också till risken att samlaget kan sluta i graviditet.
Jag hoppas att det här har varit till någon hjälp för dig och att du känner att du fått lite ”kött på benen” i den här frågan.  Vet att det här blev ett väldigt långt svar men vill avsluta med lite argument och frågor som du kan ställa till en abortmotståndare ifall en diskussion skulle uppstå?
Tips på frågor/argument att ställa till en abortmotståndare:
• Är det verkligen särskilt empatiskt och moraliskt korrekt att tvinga en kvinna att riskera sin kropp, sin hälsa och sitt liv bara för att du anser att ett embryo ”förtjänar liv”?
• Varför måste kvinnor riskera sitt liv och sin kropp för någon annan när vi inte kräver det av någon annan människa i samhället?
• Om du såg ett embryo bredvid en kvinna som du är närstående med (partner, vän, familjemedlem) skulle du då anse att dom är lika värda?
• Varför tar din empati för barn slut efter att barnet fötts?
• Varför bryr du dig mer om ett embryo utan tankar och känslor än om de tusentals barn som föds in i otrygga hem till föräldrar som inte kan ta hand om dem?
• Vad tror du egentligen att händer med oönskade barn efter att dom fötts? Ifall du inte vet borde du kanske ta reda på det innan du uttalar dig om ”barns rätt till liv”.
• Har inte barn som blir gravida också rätt till liv?
• Varför är det viktigare för dig att barn föds än att dom får en bra uppväxt där deras behov tillgodoses?
• Känner du till hur kvinnor och barn har det i länder där abort är förbjudet? Och vilket samhällsskick dessa länder har? Om inte så borde du ta reda på det.
•  Har du någon konkret lösning på hur vi ska ta hand om alla dessa tusentals oönskade barn som skulle födas ifall abort förbjöds?
• Känner du till hur belastat barnskyddet är? Har du någon inblick i hur många barn som redan far illa i vårt samhälle?
• Har du någon aning om hur det är att vara gravid? Vilka fysiska och psykiska hälsorisker det medför (en del permanenta)? Förstår du att föräldraskap är en total, permanent livsförändring?
Kram,
Rosanna