Penikseen yöllä syntyvä haju
02.11.2024
Hei. Onko tavallista, että illalla pesty penis tuoksuu jo aamulla vähän epämiellyttävältä? Harrastamme iltaisin seksiä tyttöystäväni kanssa, joka päättyy minun laukeamiseen. Hetken hellyydenosoitusten jälkeen käymme pissalla ja suihkussa ja rupeamme nukkumaan. Aamulla herään aina penis kovana. Olisi ihanaa saada joskus heti herättyä suuseksiä, kun erektio on voimakkaimmillaan. Tunnen kuitenkin kuinka penikseni haisee, vaikka pesen sen illalla hyvin myös esinahan alta. En tohdi pyytää tyttöystävältäni suuseksiä, ennen kuin olen käynyt taas pesulla. Sillä aikaa hän ennättää nousta ylös. Alkaako penikseni haista epätavallisen nopeasti? Ja mistä se voi johtua? Toivottavasti tiedätte, mitä minun pitäisi tehdä.
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
07.11.2024
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Mukava kuulla, että mitä ilmeisimmin olet tyytyväinen parisuhteeseesi. Nyt olet kuitenkin huolissasi peniksesi hajusta sekä siitä, alkaako peniksesi haista tavallista nopeammin?
Viestistäsi ei käynyt ilmi millaista hajua tarkoitat. Onko peniksessäsi ilmenevä haju uusi asia vai onko näin ollut aina? On nimittäin tuiki tavallista, että penis alkaa erittää sille ominaisia hajujaan esimerkiksi tiukoissa boksereissa vietetyn yön jäljiltä. Alapään herkkä iho on ominaista kasvualustaa erilaisille bakteereille, ilman, että kyseessä olisi mikään tulehdus. Voit kokeilla nukkua ilman alushousuja, mikäli et tee jo niin. Sillä tavalla kosteus ei pääse tiivistymään, eikä bakteerit kasvamaan samalla tavoin, kun niiden kasvuolosuhteet eivät olekaan enää optimaaliset. Penis harvoin tuoksuu myskiltä tai kuppikakuilta, mutta luotaantyöntävältä sen ei kuuluisi haista.
Hajujen syitä voi olla monia, mutta ensimmäisenä minulle tulee mieleen esinahan alle kertyvä tali, eli smegma. Smegma on hyvin normaalia, ja koostuu pääosin rasvasta ja kuolleista ihosoluista. Joku aamu voit katsoa esinahan alle; kyse on smegmasta, mikäli talia on esinahan alla kovettuneena. Toisaalta en usko tähän teoriaan, sillä kerroit jo huolehtivasi hyvin hygieniastasi.
Toinen syy voi olla hiki. Hikoiletko yöllä? Nivusissa esiintyvät hikirauhaset voivat olla syynä hajuun, sillä tuon alueen hikirauhaset tuottavat voimakashajuista hikeä. Jotkin ruoka-aineet voivat olla myös syynä, jotka vaikuttavat hien tuotannon kautta: esimerkiksi runsas valkosipulin syöminen voi vaikuttaa hien voimakkaaseen tuoksahdukseen tuolla alueella.
Muita syitä hajulle voivat olla mm. erilaiset infektiot, kuten balaniitti eli peniksen terskan päässä ja esinahassa oleva tulehdus. Usein haju ei kuitenkaan ole ainoa oire, mutta kuitenkin yksi oireista on kalamainen haju. Virtsatieinfektio voi oireilla myös hajuna peniksessä, samoin jotkin sukupuolitaudeista sekä hiiva.
Sinä itse olet oman kehosi asiantuntija tässä asiassa. Mikäli koet, että hajuissa on tapahtunut muutosta ja penis haiskahtaa nenääsi poikkeavalta, kehotan sinua hakeutumaan lääkäriin. Tällä palstalla me emme voi arvata mistä on kyse, joten sinun on hyvä käydä asiasta lääkärissä. Siten saat kohdennetun ja hyvän avun, mikäli kyse olisikin esim. tulehduksesta.
Asia selvinnee varmasti!
Terkuin Stinke