Preventivmedel
09.07.2023
Hej! Vilka alla preventivmedel kan man använda? Och Vad är positivt och negativt med dem (som Vad de kan göra mot kroppen osv)
Och vilka är de är vanligaste preventivmedel flickor i ålder 15-16 använder
Hälst något annat än kondom Hejsan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2023
Hej,
Oj, det är ingen enkel fråga att svara på :) mest för att svaret kan bli hur långt som helst. Mej jag skall försöka ge ett svar, och om någonting känns oklart eller du vill veta mer så rekommenderar jag att du skulle kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun så kan du tillsammans med barnmorskan fundera över vilket preventivmedel som skulle passa just dig bäst.
En stor fördel just nu är att alla preventivmedel är gratis här för personer under 25, så man behöver inte oroa sig över kostnaden. Sen varierar det mycket från en person till en annan hur man förhåller sig till att använda hormonella preventivmedel. Vissa vill inte alls använda någonting med hormoner, och då är utbudet tyvärr inte stort utan då är det nästan bara kondomer som finns kvar.
Det vanligaste preventivmedlet för unga tjejer är p-piller, och det finns många olika märken av dem med olika sammansättning av hormoner. Men i stort sett fungerar de alla på ungefär samma sätt. De innehåller två olika hormoner, som dels förhindrar ägglossning, dels gör slemhinnan i livmodern väldigt tunn och gör att det bildas ett segt slem i livmoderhalsen som gör det svårt för spermierna att ta sig fram. Med p-piller är det viktigt att pillren tas varje dag vid ungefär samma tid, och vid slutet av pillerkartan håller man paus eller tar sockerpiller som gör att man får en bortfallsblödning (den "mens" man får med p-piller). Den stora fördelen med p-piller är förstås att de är säkra (bara man tar dem enligt föreskrifterna). Med p-piller brukar man också få mindre blödningar och ha mindre ont. Om man har problem med dålig hy så kan de okså bidra till att man får mindre finnar. Nackdelen med p-piller (eller egentligen alla hormonella preventivmedel) är att risken för blodpropp ökar (speciellt i början av användningen) och att man kan påverkas psykiskt av dem så att man blir nedstämd eller ointresserad av sex. Alla får ju inte alla biverkningar, och får många användare fungerar det problemfritt men det är ändå bra att veta om riskerna. Om man i sin familj eller släkt har några sjukdomar så är det viktigt att man tar upp dessa med barnmorskan.
Minipiller (och mellanpiller) är precis som p-piller ett piller som tas alla dagar, men då är det extra viktigt att de tas vid samma klockslag alla dagar. De innehåller endast ett hormon så de fungerar främst genom att göra slemmet i livmoderhalsen segt. Risken för mellanblödningar eller oregelbundna blödningar är större med minipiller och de har inte samma inverkan på hyn, men är en pålitlig preventivmetod.
P-stav innehåller precis som minipiller bara ett hormon och har samma verkan som minipiller. Det är ett litet inplantat (ungefär lika stor som en tändsticka) som läggs in under huden där det ger ifrån sig ett hormon. Insättningen görs av en läkare. Staven får sitta kvar i tre-fem år beroende på märke. Fördelen är att man inte behöver komma ihåg den alla dagar eller byta, men nackdelen är att det är svårt att på förhand veta hur kroppen kommer att reagera. Vissa tjejer har inga blödningar alls under tiden de har p-stav medan andra har oregelbundna blödningar. Ofta testar man först med minipiller för att se hur de fungerar och testar sedan med stav.
P-ringar har samma påverkan som p-piller, men skillnaden är att man inte behöver komma ihåg den varje dag utan man lägger in en liten ring av silikon i slidan som sedan är där i tre veckor, efter det tar man ut den och är utan i en vecka och under den tiden kommer bortfallsblödningen. Efter det lägger man in en ny ring. Bara man kommer ihåg att lägga in och ta ut ringen så är man skyddad hela tiden, alltså också den vecka man har paus. Ringarna ger ifrån sig en liten mängd hormoner hela tiden och om man annars har problem med att komma ihåg saker så är det kanske lättare.
P-plåster fungerar också som p-piller och p-ringar men de är ett plåster man lägger utanpå kroppen som man har kvar i en vecka, sedan byter man till ett nytt plåster. Plåstren har man i tre veckor och sedan har man paus i en vecka. Fördelarna är samma som med p-piller, nackdelarna likaså - men också det att huden kan bli lite irriterad vid plåstret.
Hormonspiral är väldigt enkelt. Det är alltså en liten pryl som ser ut som ett litet T, som man för in i livmoderhalsen. Insättningen görs av en gynekolog eller barnmorska. Spiralen får sen sitta kvar i tre år (eller 5 år, beroende på sort). Många tjejer har ingen mens alls under tiden de använder spiral. I övrigt är fördelarna och nackdelarna samma som med p-piller.
På nätet finns mycket information om alla dessa metoder, men kom ihåg att läsa från pålitliga källor. Det bästa skulle nog vara om du nu funderade lite själv och sedan tog upp det med barnmorskan på preventivrådgivningen så kan ni gå mer in på detalj vilken metod som skulle passa dig, med tanke på just ditt hälsotillstånd och dina behov.
Kram,
Tessi