familjen
28.01.2025
Jag har skilda föräldrar o jag har vari hos miin mamm i mang vikor och miin papp vill att jag ska kom tiit men ja mår itt bra då ja e där. robotmannen
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
07.02.2025
Hej,
Jag vill börja med att säga att det är jättefint att du skrev till oss i stället för att hålla allt inom dig. Du är modig som vågar säga hur du känner.
Jag är ledsen att du behöver gå igenom det här, det är aldrig kul med jobbiga familjesituationer och -relationer.
Familj eller ej, man har alltid rätt att sätta gränser för att trygga sitt eget välmående och det är inget man behöver känna skuld för. Så känner du att du inte mår bra hos din pappa, har du all rätt att begränsa din tid hos honom. Jag tror dock att det skulle vara bra om du kunde prata med din pappa om det här, så ni kunde tillsammans fundera ut vad det är som får dig att må dåligt (ifall om du inte redan vet) och hur ni kunde lösa saken. Det är också omöjligt för din pappa att påverka situationen hemma hos sig om han överhuvudtaget inte vet om att du mår dåligt. Men jag förstår absolut att det inte alltid är så lätt att prata med sina föräldrar och att det kan kännas skrämmande att konfrontera sina föräldrar, så känn ingen press över att göra det. Du bestämmer själv vad som är bäst för dig och om du inte vill prata om saken med din pappa, så gör du inte det.
Hoppas situationen snart blir bättre. Du kan alltid skriva till oss igen om du känner att du behöver/vill prata mer om saken, så hjälper vi dig så gott vi kan.
Sköt om dig!
Kram,
Viveca