Hemligt
09.02.2025
Hej decibel, jag kommer sätta största delen av frågan i hemliga rutan. Hur ska jag berätta för mamma och pappa om detta? Vet inte hur jag ska göra det. Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2025
Hej,
Jag kan förstå att du tvekar att berätta för dem, eftersom man alltid varnar människor för liknande situationer. Men skillnaden är att detta ju inte ÄR någon random främling (mera) utan en person som du har träffat. Och då är det ju egentligen inte annorlunda än att ni skulle ha träffats på ett skolevenemang eller via någon hobby.
Sen vet jag förstås inte vad dina föräldrar har för inställning till sällskapande överlag, olika människor kan ju ha olika inställning till vilken ålder de tycker att deras barn får börja sällskapa, men jag tycker att du helt kallt ska berätta för dem att du har en vän som du vill träffa, och att ni har träffats förut och ni båda vill ses igen. Om det skulle kännas lugnare för dina föräldrar så kanske du kan ta någon kompis med och att ni alla träffas i en grupp tills ni lär känna varandra bättre.
Man SKA vara försiktig med att träffa främlingar, men ALLA människor man möter online är inte farliga, och eftersom du ju redan har träffat personen irl så är det knappast farligare än att det skulle vara en människa från grannbyn.
Kram,
Tessi