Hjälp mamma låter inte mig ta ett till hål i örat
05.08.2024
Hej decibel! Jag har i snart 5 år velat ta fler hål i öronen men har aldrig fått för min mamma, hon tror typ jag ska bli drugdealer eller nåt ifall jag skaffar ett till hål i örat, jag har försökt förklara för henne att jag endast skulle göra ett till bredvid det jag redan har men hon vägrar. Hur ska jag få henne att gå med på det? Eller ska jag bara fara i smyg och ta ett hål? HJÄÄLPPP Tjejen uta håle
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
07.08.2024
Hej!
Jag förstår verkligen ditt dilemma och din frustration. Föräldrar och tonåringar med olika åsikt kring klädstil, piercingar och tatueringar har gett upphov till konflikter sendan tidernas begynnelse. Jag gissar att även din mammas föräldrar inte alltid gillade hennes stil och hennes kläder när hon var ung. Så du är långt ifrån ensam med ditt problem.
Jag tror att en av orsakerna till att man kan känna sig skeptisk till en viss typ av stil (eller i din mammas fall piercingar), är på grund av att man tidigare kopplat ihop det med en viss typ av människa eller beteende. Din mamma har i det här fallet dragit en parallell mellan piercingar och kriminalitet. Men det kan också hända att hon helt enkelt inte tycker att det ser representativt ut med piercingar. Kanske oroar hon sig även att andra människor ska tänka likadant och därför döma henne för att hon låter sin dotter se ut som en "drugdealer". Detta handlar dock endast om egna fördomar och kanske en viss okunskap kring stil, kultur och vikten av att få uttrycka sig som man vill.
Vi måste komma ihåg att samhället är i konstant förändring och sådant som inte ansågs vara representativt och respektabelt tidigare är helt okej i dagens värld. Ett exempel på det här är tatueringar och samhällets förändrade attityd till dom. För bara några år sedan kunde det vara svårt att få ett jobb inom kundbetjäning ifall man hade väldigt synliga tatueringar. Men idag är det här sällan ett problem. Förr i världen (i vår del av världen) var det för det mesta endast kriminella eller sjömän som hade tatueringar men idag kan man hitta en tatuering på var och varannan person man går förbi på gatan. Det är också värt att nämna att andra kulturer haft både tatueringar och piercingar i 100-tals år som ett uttryck för sin kultur och sin historia. Vikten av att få uttrycka sig själv med kläder, smink, hårstil, tatueringar och piercingar har alltid varit gemensamt för människor runt om i världen genom alla tider. Varje kultur har olika syn på vad som anses vackert och lämpligt. Genom alla tider har människan smyckat sin kropp på olika sätt och det har utan tvekan haft en stor betydelse för vårt välmående och vår utveckling. Det här är absolut något som jag tycker att du kan ta upp med din mamma och ha en diskussion kring.
Jag kommer inte att uppmuntra dig till att göra något bakom din mammas rygg utan försök istället att ha sakliga diskussioner med henne kring ämnet. Du får som sagt gärna ta upp det jag skriver i mitt svar och även forska lite själv kring det här så att du har ett starkare argument att föra fram när du pratar med din mamma. Du kan även förklara varför det är viktigt för dig att ta ett till hål i örat och vad det skulle betyda för dig om hon lät dig göra det. Du kan även fråga henne hur det var när hon växte upp. Ifall hon någonsin smyckade eller klädde sig på ett sätt som hennes föräldrar inte gillade och hur hon känner kring det idag. Ibland kan vuxna behöva bli påminda om att även dom har varit tonåringar som tyckt att deras föräldrar är helt knäppa ibland. Kom ihåg att hålla en lugn och saklig ton när du pratar med din mamma och lyssna till det hon säger och gör ditt bästa för att visa att du förstår hennes synpunkt. Om du kan göra det för henne så är det också lättare för henne att göra samma sak för dig.
Du kan även söka upp bilder på nätet av personer som har flera hål i öronen. Det är ju verkligen extremt vanligt i dagens läge att man har mer än ett hål i varsitt öra och man kan trots det se elegant och representativ ut. Om din mamma får se flera konkreta exempel på människor som trots sina extra hål i öronen ser eleganta ut så kanske hon känner sig lite mer villig att låta dig ta ett till örhänge.
Om hon trots allt säger nej så finns det tyvärr inte mycket du kan göra åt saken förutom att fortsätta uppmuntra till diskussion och be henne lyssna på dig. Men som tur är det inte så värst länge tills du får ta såna beslut helt på egen hand utan att be henne om lov.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp.
Kram <3
Rosanna