Jag vet inte vad jag ska göra
04.10.2024
Det är väldigt jobbigt för mig och jag vet inte om jag ska ge upp allt, jag går på extraklasser i 5 ämnen, jag har en ritklubb och distansundervisning, läraren gav mig och mina vänner extra läxor men inte alla andra , jag glömde att göra dem eller tappade och hon tvingar mig att stanna efter lektionen och göra mina läxor eller komma innan skolan, jag kan inte komma till skolan för det finns ingen som tar mig, efter skolan är mamma på jobbet och jag börja andra klasser, jag har ingen pappa eller andra släktingar som kan ta mig, vad ska jag göra? har hon rätt?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
08.10.2024
Hej,
Tack för att du skriver in. Det låter konstigt att bara du och dina vänner skulle få extra läxor då inte andra fick det. Kanske ni fick till läxa det som ni inte hann med under lektionen? Då kanske vissa andra hade hunnit bli färdiga med uppgifterna och därför inte fick någon läxa? Om det trots allt blev så att du och dina vänner fick extra läxor, men inte någon annan i klassen, så har du alltid rätt att fråga läraren varför det blev så. Det finns säkert en rimlig förklaring till detta, men du och dina vänner har rätt att få veta varför.
Alla glömmer ibland, det är mänskligt att glömma. Vi gör också alla misstag ibland, det hör till. Det sagt hoppas jag att du inte är alltför hård mot dig själv nu när det hände att du glömde eller tappade bort din läxa, sådant händer. Jag förstår inte riktigt varför du enligt din lärare borde komma före eller efter skolan och göra läxor, men jag tror nog på dig då du skriver att det nu har blivit så. Kanske det har skett ett missförstånd mellan dig och din lärare? Det är svårt för mig att säga om hon har rätt eller inte på basen av den information jag har, men jag är säker på att det finns ett sätt att lösa det här. Tror du att du kunde förklara till din lärare att du inte har möjlighet att komma före skolan börjar eller stanna efter skolan för att göra uppgifterna? Kunde du fråga henne varför du inte kan göra uppgifterna där hemma istället? Jag tror verkligen inte din lärare vill dig något illa, utan kanske hon bara skulle vilja hjälpa dig med uppgifterna och därför vill träffa dig antingen före eller efter skolan. Allt det här klarnar nog sig om du vågar tala med henne om det.
Du kan alltid ta en vän med dig som stöd då du vänder dig till en vuxen, om du känner att du skulle behöva lite extra stöd. Känner du att du inte kan tala med din lärare kan du alltid vända dig till en annan vuxen i skolan. Det kan vara skolkurator, skolcoach, elevhandledare, speciallärare eller egentligen vem som helst vuxen som du känner dig trygg och bekväm med. Berätta åt den vuxna vad som hänt helt på samma sätt som du skrivit in hit till oss. Då kan ni tillsammans med den vuxna hitta ett sätt att lösa detta. Det är de vuxnas jobb i skolan att hjälpa eleverna och det gör de mer än gärna. Våga berätta till en vuxen om allt det här, så löser det nog sig på ett sätt eller ett annat.
Ge inte upp. Det är säkert tungt just nu, men jag kan lova dig att det inte alltid kommer att kännas så här. Det finns ingen skam i att gå på extraklasser, det behöver du aldrig skämmas för. Vi alla lär oss på olika sätt och ibland behöver man extra hjälp och det är fullständigt okej. Det gör inte dig sämre än någon annan, utan visar bara att du vågar ta emot hjälp och stöd då du behöver det, och det är jättebra. Du är viktig och värdefull precis som du är <3
Kram, Lila