Jag vill inte att de ska dö
15.06.2024
Jag är så rädd att mina föräldrar kommer dö. Jag vet att de troligtvis inte kommer dö på ganska länge men jag älskar dem jättemycket och när de dör kommer jag att vara helt ensam och jag är så rädd för det. Helt ärligt tror jag att om båda dör innan jag är gift eller har barn eller nåt kommer jag troligtvis ta livet av mig för jag klarar inte av att vara ensam
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
04.07.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Jag beklagar att du fått vänta så länge på svar. Det är helt naturligt att man är rädd för att mista sina nära och kära. Det är något som de allra flesta av oss har upplevt någon gång. En rädsla för att en närstående ska gå bort grundar sig i att man älskar den personen/de personer så otroligt mycket, vilket i sig inte är något negativt. Det sagt ska du inte behöva känna så som du beskriver i din fråga.
Rädslan för att en nära person ska dö kan också delvis handla om en rädsla för något okänt och främmande, samt en oro för känslor som man aldrig tidigare upplevt. Man lever ju hela livet med sina föräldrar, vilket gör att tanken om att de inte längre skulle finnas är egentligen helt ofattbar för de allra flesta av oss. Därför känns det ofta så överväldigande att föreställa sig en värld där ens föräldrar inte finns. Det går tyvärr inte att förbereda sig för eller öva på hur man ska göra i en sådan situation, vilket leder till att man känner att man inte har någon kontroll, varken över situationen eller sina egna känslor. Jag kan bra förstå att dessa tankar väcker rädsla i dig, det är du långt ifrån ensam om.
Det är jättetungt att bära på en sådan rädsla som du beskriver här och därför skulle det vara viktigt att du kunde tala med en vuxen om allt detta. Nu vet jag inte hurdan relation du har till dina föräldrar, men kanske du kunde ta upp din rädsla med dem i första hand? Berätta ärligt om din rädsla så att ni tillsammans kan diskutera igenom saken. Berätta att du älskar dem massor och är rädd för att bli ensam. Det här är ingenting som någon kan bli arg eller irriterad över, snarare tvärtom. Din rädsla visar ju bara hur mycket du bryr dig om dina föräldrar och det kommer de säkert att uppskatta.
Om det inte känns bekvämt att tala om det här med dina föräldrar kan du vända dig till ungdomsstationen Fiilis där du kan samtala med en professionell vuxen helt gratis. Du kan boka tid genom att ringa eller skicka textmeddelande till 040–8051216 (David Sandström) eller 040–1594260 (Linda-Marie Lindell). Du kan givetvis vända dig till någon i personalen vid din skola, exempelvis en skolkurator eller skolhälsovårdare, men eftersom det nu är sommarlov så rekommenderar jag att du redan före skolstarten skulle ta kontakt med en tjänst som kan hjälpa dig med att hantera den rädsla du upplever.
Om det känns som ett alltför stort steg att tala med vuxen ansikte mot ansikte, kan jag varmt rekommendera Ärligt talat-chatten där du kan anonymt chatta med professionella. Chatten har öppet hela sommaren måndag till fredag kl. 9–12 och 19–22. Du hittar chatten HÄR.
Alla tjänster jag rekommenderat till dig här är gratis och finns till för att hjälpa ungdomar i olika livssituationer. Kom ihåg att det är ingenting fel på dig, att vara rädd är en ytterst naturlig känsla, men eftersom det kan vara svårt att släppa rädslan på egen hand så hoppas jag att du hittar modet att tala med en vuxen som du litar på och känner dig bekväm med.
Våga be om hjälp, du förtjänar att må bättre <3
Styrkekramar, Lila