Min mamma är terapeut och jag behöver annan hjälp
15.10.2024
Min mamma är en terapeut men jag vågar inte prata om något med henne. Hon använder att honsom ursäkt om jag säger att jag int vill prata om något. Jag kan inte prata om allt med henne om jag vet att jag kommer se henne resten av mitt liv. Solros
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.10.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad bra att du själv kommit fram till att du skulle behöva hjälp, det är första steget mot att må bättre. Det är helt naturligt att man inte vill prata om allting med sina föräldrar, det handlar ändå ofta om väldigt privata och känsliga saker och då är det helt normalt att man hellre vill vända sig till någon som man inte kommer träffar varje dag. Även om din mamma är en terapeut betyder det inte att hon borde vara din terapeut. Hon är din mamma i första hand och då kan det bli konstigt om hon också skulle vara din terapeut.
Det finns flera andra ställen du kan vända dig till för att få hjälp. Du kan vända dig till elevvården i din skola. Där finns bl.a. skolkurator, skolpsykolog, skolhälsovårdare och skolcoach. Där kan du välja den vuxna som du känner dig mest bekväm och trygg med. Alla av dessa har tystnadsplikt och får inte utan din tillåtelse delge information till din mamma. Där kan du alltså tala fritt också om sådant som du inte vill att din mamma ska veta om. Om det känns som ett alltför stort steg att vända dig direkt till en annan vuxen ansikte mot ansikte kan du också chatta anonymt med professionella på Ärligt talat-chatten. Chatten är öppen måndag till fredag kl. 9–12 och 19–22. Du hittar chatten HÄR.
Våga vända dig till en trygg vuxen och be om hjälp. Även om det känns tungt just nu behöver det inte betyda att det alltid kommer att kännas så här. Du förtjänar att må bättre än du gör just nu och hjälp finns att få bara du vågar be om det. Du kan också alltid skriva in hit till Decibel på nytt om du känner för det, vi finns här för dig.
Ta hand om dig <3
Styrkekramar, Lila