Oroad över föräldrarnas hälsa
26.03.2025
Hej
Min pappa har just kommit hem från ett jobb utomlands. Jag trodde att han skulle vara som kul och sånt, men istället så var han sjuk. Det har varit 2 dagar nu och jag är skit paranoid av hur han mår. Symptomen som han har är hosta, snuva, trötthet, huvudvärk och en kroppstemperatur under 36 celsius. ????????????????????
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
28.03.2025
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår att du känner dig orolig över din pappas hälsa. Han är lyckligt lottad som har ett barn som bryr sig så mycket om honom och vill skydda honom. Men kom ihåg att din pappas hälsa inte är på ditt ansvar. Han är vuxen och kan ta hand om sig själv och söka vård ifall han behöver det. Men jag förstår att du oroar dig och vill hjälpa. Det är jättefint!
I mina öron låter det här som vanlig flunsa. Det är såna tider just nu både här i Finland och utomlands. Det finns heller ingen garanti för att han fått det här utomlands utan det kan bra hända att han blivit smittad på flyget eller flygplatsen här i landet.
Oavsett är de här symtomen inte allvarliga i sig och kommer antagligen att förbättras inom några dagar. Om han mår jättedåligt och symtomen inte blir bättre kan han ringa till ert lokala hvc för att få en vårdbedömning. Men det är något som han själv får bestämma.
Som barn kan det vara jobbigt att se sina föräldrar sjuka. Speciellt om man inte är van med det. Man är så van att se sina föräldrar som starka och friska så att se dom sjuka, svaga och såbara kan kännas skrämmande. Men kom ihåg att det är helt normalt att vuxna också blir sjuka. De kan vara väldigt utmattade och svaga men sedan går det om och dom tillfrisknar.
Ta hand om dig! Kram <3
Rosanna