Sommarlov
23.07.2024
Hej
Jag tycker simmarlov är jättejobbiga när jag måste umgås så mycket med min familj. Jag och min mamma ser tyl för mycket av varandra när vi båda är hemma och så blir vi bara irriterande på varandra. Hon blir tillrxempel arg på mig när jag sover länge på morgonen eftersom hon säger att jag sover bort hela dagen. Jag blir däremot irriterad på henne eftersom jag vill sova länge när jag väl har sommarlov och mår bra utav det. På vardagarna är det inte såhär eftersom vi inte behöver ungås särskilt mycket men jag tycker sommarlov är fruktansvärt jobbiga när hon bara är arg hela tiden. Och när jag säger att ja far ut så blir hon irriterad på mig också för att jag vill söendera tid med familjen. M
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.07.2024
Hej!
Sommarloven kan tyvärr vara väldigt påfrestande för en del människor och familjer. Jag är säker på att du är långt ifrån ensam med din situation.
En av orsakerna till att vissa problem i familjen ofta blir tydligare under sommarlovet är just för att man spenderar mer tid tillsammans än vanligt. Precis som du själv också konstaterade. Under skolåret har man helt annorlunda rutiner både i det egna livet men även där hemma. Därför rubbar sommarlovet de vardagliga rutinerna och som en följd av det kan det även rubba relationerna till vänner och familj. Man måste hitta ett nytt sätt att samverka och hitta nya sätt att hantera vardagen tillsammans med dem man bor med. Under skolåret behöver inte din mamma säga åt dig lika ofta att stiga upp eftersom du oberoende måste stiga upp för att gå till skolan osv. I det stora hela ser man mindre av sin familj under resten av året och därför är din mamma kanske ganska låst vid tanken att ni måste spendera tid tillsammans under sommarlovet och hon kanske upplever frustration över att du inte är lika mån om det som hon är och därför kommer det ut i form av ilska mot dig. Men det är ju helt naturligt att du inte är så värst taggad på att umgås när du upplever att hon alltid är arg på dig och att hon är väldigt tjatig.
Du är i en period i livet där du utvecklas mycket och dras mellan barndom och vuxenliv. Det kan vara svårt för föräldrar att hänga med i svängarna ibland och det är inte alltid lätt att veta hur man ska förhålla sig till sin tonåring. Det kan vara svårt för en förälder att acceptera att ens barn är i en period i livet där vännerna är viktigast. Men du ska veta att det här är helt normalt och något som de flesta barn och föräldrar får tampas med under livet. Det är helt naturligt att relationen mellan barn och förälder förändras under livets gång och ofta kommer det en period där man lätt missförstår varandra och kommunikationen inte är helt på topp. Man måste på ett sätt lära känna varandra på nytt och lära sig att anpassa sig till varandra för att skapa en fridfull hemmiljö.
I mina öron låter du som en helt normal tonåring och jag förstår absolut att vännerna är viktigast just nu och det är också helt förståeligt att du vill sova lite längre på morgnarna. Det är ju jättefint att du har den självinsikten att det gör dig gott att få sova ut och vila upp dig ordentligt innan skolan kör igång igen.
Jag tror att det enda sättet att ta sig igenom den här perioden är genom öppen och ärlig kommunikation. Jag förstår absolut att det inte alltid är lätt och det kan ta ett tag innan man får en vuxnare relationen där man diskuterar, kompromissar och verkligen försöker sitt bästa för att se den andras perspektiv. Men man måste ju alltid börja någonstans.
Fundera för dig själv vad du önskar att din mamma skulle göra annorlunda men fundera också på vad du skulle kunna göra för att din mamma. Vad är du t.ex. redo att kompromissa med? Skriv sedan en lista med saker som du vill ta upp och fundera hur du kan säga det på bästa sätt utan att bli allt för beskyllande. Det är ju ganska tydligt att du och din mamma har olika syn på hur ni vill spendera sommarlovet och det låter som att din mamma helst vill att du ska spendera DITT sommarlov på HENNES sätt. Det här är absolut något som du kan ta upp. Du behöver trots allt ditt sommarlov för att ladda dina batterier efter ett tungt skolår och därför måste du också få göra saker som känns lugnt, trevligt och meningsfullt för dig. Även om det ibland innebär att du sitter inne trots att det är fint väder där ute. Du kan lugnt och sakligt förklara att det är viktigt för dig att få sova längre på morgonen eftersom du inte får göra det under resten av året och att det känns som att hon inte förstår det när hon tjatar på dig. Du kan också förklara att du gärna spenderar tid med familjen men att vännerna ger dig väldigt mycket glädje och energi och därför vill du prioritera dom mera just nu. Du kan förklara hur det känns för dig när hon tjatar eller blir arg och att det gör dig utmattad och skapar dålig energi i hemmet. Du får gärna säga att du vill lösa det här och att du är redo att lyssna och kompromissa men att du vill att hon också ska ta det som du säger på allvar. Försök gärna hålla en lugn och saklig ton medan du pratar. Sedan är det viktigt att du också lyssnar när din mamma pratar och försöker se saker ur hennes perspektiv.
Kanske kan ni komma överens om att du får sova länge och vara inomhus några dagar i veckan men att du stiger upp tidigare och är utomhus andra dagar. Ni kan komma överens om att ni alltid försöker hålla god ton när ni talar till varandra så att det inte blir så turbulent och otrevlig stämning. Att ni ger varandra utrymme och respekt. Ni kanske kan komma överens om att ha familjedagar när ni kan ha kvalitetstid tillsammans och hittar på något. Det är ett jättefint sätt för dig att visa din mamma att du tar hennes önskemål på allvar, då är det också lättare för henne att göra det samma för dig.
Du får vara öppen och ärlig med din mamma om hur hennes sätt får dig att känna men försök som sagt att inte vara allt för beskyllande utan tala utifrån ditt eget perspektiv. Försök förklara så gott du kan varför vissa saker är viktigt för dig och att det skulle betyda jättemycket för dig om hon kunde försöka vara mer förstående. Ta inte bara upp sådant som är dåligt just nu utan fokusera mer på hur ni tillsammans kan göra en positiv förändring och komma överens och hitta en lösning som ni båda är nöjda med.
Som sagt kan det krävas en del övning innan man bygger upp en god kommunikation. Det kanske inte går direkt på första försöket men jag hoppas ändå att du känner att du fick lite tips på hur du kan närma dig din mamma med dina tankar och känslor.
Kram <3
Rosanna