Hur ska jag säga förlåt till min vän
28.10.2024
Hej jag och min vän har varit osams. Hur ska göra första steget till att säga förlåt till hen och bli vänner igen CoolTÅ

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2024
Hej,
Jag tror att det bästa sättet att be om förlåtelse är att vara helt ärlig och säga det ansikte mot ansikte. Alla människor gör fel nån gång, och det är helt mänskligt. Men alla har inte mod att be om förlåtelse eftersom det kräver att man visar sig svag inför den andra. Så det att du vill be din vän om förlåtelse betyder att du vågar medge att du kan ha gjort hen ledsen eller besviken på dig, och att du vill att hen skall veta att du är ledsen över det som hände. Det att du vågar visa dig svag innebär i detta fall att du är stark och modig eftersom det kräver betydligt mer mod att medge att man har gjort fel än att bara fortsätta som om ingenting skulle ha hänt.
Jag vet ju inte exakt hur det gick till då ni blev osams men jag tror att det är viktigt att du både säger och visar genom dina handlingar att du vill bli förlåten och att er relation är viktig för dig.
Hoppas att det löser sig.
Kram,
Tessi