Idk
03.01.2025
Jag känner mig skit och rädd. Jag hade kallat någon som min kompis tycker om (jag vet int ens om hon bryr sig om mig men aja) och hon har berättat allt åt honom. Han kom och ropade åt mig "varför kallade du mig ful och skabbig" men jag kallade aldrig honom skabbig. Jag vet inte varför jag gör såhär, det har bara fastnat med mig sen jag var 4 och mamma och pappa skiljde sig första gången och började prata skit om varandra med Jag och min bror. Jag vet inte varför jag är såhär och jag känner mig helt skit och jag är rädd att han ska skada mig om jag försöker prata med honom för han har alltid varit så. Idk
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
21.01.2025
Hej och tack att du skriver in.
Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar. Vad tråkigt att höra att du känner dig rädd, det är en riktigt jobbig känsla att ha. Det är också jättesynd att din kompis berättat vidare något som du berättat till henne i förtroende. Det är inte något som riktiga vänner gör. Du vet nog säkert själv att det inte heller är okej att kalla någon ful, oavsett om det är bakom ryggen eller inte. Vi har alla olika preferenser då det kommer till utseende och det är fullständigt okej, men bara för att någon inte är snygg i ens egna ögon behöver det inte betyda att den personen är ful. Det sagt gör vi ju alla misstag ibland, det hör till livet. Jag vågar påstå att alla har gjort bort sig någon gång, men det att du känner dig illa efteråt är egentligen bara ett tecken på att du ångrar det du gjorde och högst troligen inte kommer göra samma misstag igen.
Du skriver att du är rädd för att han ska skada dig om du försöker prata med honom, vilket gör mig orolig. Nu vet jag ju inte vem den här killen är – om det är någon som går i din skola eller om det är någon som du träffat på fritiden, men om ni råkar gå i samma skola kan du alltid be om hjälp av skolpersonalen. Du ska inte behöva vara rädd i skolan. Berätta om det som hänt för en vuxen i skolan, som du känner dig trygg och bekväm med. Det kan vara en lärare, en skolkurator, en skolhälsovårdare, en skolcoach, en elevhandledare eller vem som helst annan vuxen som du känner att du kan lita på. Du kan också ta med en kompis som stöd då du ska diskutera med den vuxna, om det känns tryggare för dig. Om den här killen är någon som du träffat utanför skolan hoppas jag att du i första hand berättar om detta där hemma. Då kan ni tillsammans diskutera igenom din rädsla och fundera hur ni kunde göra för att lätta på den. Du kan också ta stöd av dina vänner, men våga ändå berätta om det som hänt till en vuxen, så slipper du bära din rädsla ensam.
Ledsen att höra att dina föräldrar skiljde sig och började tala illa om varandra till dig och din bror, det måste ha varit jättetungt. Har du någonsin talat om detta med en vuxen utanför din familj? Dina föräldrars skilsmässa och allt det som har hänt efter det har säkert väckt massor av olika känslor i dig. Jag hoppas att du kunde diskutera igenom saken med t.ex. en skolkurator, så att du får den hjälp och stöd som du behöver. Jag kan också varmt rekommendera Ärligt talat-chatten där du får anonymt chatta med professionella handledare. Du hittar chatten HÄR.
Sist men inte minst vill jag säga till dig att det inte är något fel på dig. Misstag händer, men våra misstag definierar inte oss. Bara för att du gjorde bort dig betyder inte att du skulle vara mindre värd som person. Du är perfekt just så som du är och även om det känns jobbigt just nu, kan jag lova dig att det inte alltid kommer att kännas så här. Allting kommer att ordna sig, på ett sätt eller ett annat.
Våga ta hjälp av en trygg vuxen, du är inte ensam. Du får gärna också skriva in hit till Decibel på nytt om du känner för det - vi finns alltid här för dig <3
Kram, Lila