Kan jag?
13.10.2024
Min kill kompis, som också är mitt crush, har blivit på G med en annan tjej och jag hör om det hela tiden nu. För mig är det så jobbigt att alltid behöva låtsas som att jag är glad för hans skull osv. Jag menar, såklart jag e glad för honom men det gör så ont att höra om det. Är det nu så fel av mig att välja att bryta kontakten utan att direkt säga något? För jag vill inte berätta för honom hur jag känner och jag ser ingen vits i att försöka fortsätta vara kompis med honom då jag bara lider av det. Tips sökes. "kajsa"
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.10.2024
Hej,
Tack för att du skriver in. Det är alltid tungt att inte få sina känslor besvarade. Det är jättefint att du ändå kan vara glad för hans skull, men det är klart att det känns jobbigt att behöva låtsas som ingenting då det tar ont i dig att han nu hittat en annan tjej som han är på G med.
Man har alltid rätt att bryta kontakten med en kompis om man känner för det. Du skriver att du inte känner någon vits med att försöka fortsätta vara kompis med honom då du bara lider av det och där sätter du verkligen huvudet på spiken. Det är inte värt att vara kompis med personer som inte får en att må bra. Det är klart att vänskaper innehåller svårare perioder, missförstånd och också konflikter ibland, men om det känns som att man konstant lider av att vara kompis med någon, ska man nog inte tvinga sig att fortsätta.
På basen av din fråga tolkar jag det som att du nog funderat grundligt igenom detta och kommit fram till att det vore bäst att bryta kontakten. Du har prioriterat dig själv och funderat vad du behöver, det är jättebra och det hoppas jag att du fortsätter med! Vänskaper tar slut ibland och det är helt normalt, även om det kanske sällan talas om det. Du behöver inte förklara till din kompis varför du vill bryta kontakten om du inte vill, men att ghosta någon är inte något som jag rekommenderar. Det känns verkligen illa för den som blir ghostad och det lämnar ofta många obesvarade frågor som är svåra att släppa.
Du behöver inte direkt berätta om din crush på honom, utan kan kanske bara trappa ner mängden kontakt med honom och inte vara den som skickar först. Du kan också svara mera kortfattat och kanske ta längre tid på dig att svara om han skickar något. Det kan hända att ni då naturligt glider ifrån varandra och vänskapen sakta men säkert lider mot sitt slut. Frågar han dig direkt varför du inte varit i kontakt på sistone eller varför er vänskap plötsligt har ändrats råder jag dig att berätta ärligt hur saken ligger till. Det lönar sig inte att börja ljuga. Jag kan förstå att det kan kännas onödigt och kanske även skrämmande att berätta vad det egentligen handlar om, men skulle situationen var andra vägen så tror jag nog att du också skulle vilja veta sanningen. Även om det är svårt och krävande, vinner man nog alltid på att vara ärlig.
Allt kommer att ordna sig <3
Kram, Lila