Komplicerat
29.10.2024
Heej, jag har ett problem, jag skriver med en kille och pratar och vi brukar vara med varandra men jag vet inte om han gillar mej pårikit elr vara låsas. Men problemet är att min vän gillar honom för hon vet inte att jag pratar och sånt med honom jag bara låstas att jag inte vet vem han är när on pratar om han, jag vill inte heller bara sägr det åt henna hon kommer bli jätte ledsen och sur på mig vad skall jag göra? Hejhoppsaaan
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
01.11.2024
Hej!
Jag förstår att det här känns som en väldigt jobbig situation.
Som du nog redan vet är det alltid bäst att vara ärlig när såna här situationer uppstår. Alternativet är att din vän får reda på det här via någon annan och det kommer med säkerhet ta mycket mer ont i henne då. Jag förstår ju att du hållit det här från din vän för att skydda hennes känslor eller på grund av oro för hur hon kommer reagera. Men om du tänker fortsätta tala med den här killen och även träffa honom så kommer du behöva berätta det för henne förr eller senare. Då är det nog bättre att det kommer fram så tidigt som möjligt.
Du kan förklara för henne att du inte menade att vara oärlig utan att du helt enkelt blev orolig över hur hon kommer reagera och att du inte visste hur du skulle berätta det. Du får vara beredd på att hon kan bli både arg och ledsen, det har hon rätt att bli. Hon måste få ha sin reaktion. Du behöver inte direkt be om ursäkt för att du och den här killen talar med varandra men du behöver be om ursäkt för att du inte varit ärlig med din vän och för att du låtsats som ingenting när hon öppnat upp sig för dig om sina känslor för den här killen.
Kom ihåg att alla gör misstag och det här inte är världens undergång. Det gör dig heller inte till en dålig person eller en dålig vän. Det är inte ens ett så ovanligt problem som man skulle tro, många människor har gått igenom samma sak med sina vänner. Speciellt i tonåren är det inte ovanligt att man börjar gilla samma person. Det tyder ju bara på att du och din vän har mycket gemensamt. Det är såklart jättejobbigt med det är inte något som ni inte skulle kunna komma över tillsammans så länge ni pratar med varandra, lyssnar till varandra och alltid är ärliga med varandra.
När det kommer till den här killen så vill jag uppmuntra till samma sak. Om du i nuläget känner att du har svårt att lita på honom eftersom du inte vet vad han egentligen vill och vad han känner så vore det bra om du kunde fråga honom rakt ut. Du kan förklara att du behöver få mer klarhet i var ni står i er relation, vad han tänker och vad han känner för dig. Hur ser han på er framtid tillsammans? Jag vet att det här kan vara en tuff diskussion att ta men det är en viktig en. Speciellt om man känner sig osäker på relationen. Du förtjänar att känna dig trygg med personen du gillar, du förtjänar klarhet och ärlighet. Om han inte kan ge dig det så skulle jag rekommendera att du inte sätter mer tid och energi på honom.
Jag tänker också att ifall han pratar med din vän på samma sätt som han pratar med dig så skulle jag se det som en röd flagga. Du förtjänar en partner som är säker på dig och vill ha bara dig! Inte någon som ger mixade signaler, får dig att känna dig osäker och förvirrad och dessutom skapar problem i dina vänskapsrelationer.
Både du och din vän är värda mycket mer än det!
Kram <3
/Rosanna