Min kompis
11.10.2024
Hej decibel! Hoppas ni kan svara på min fråga.
Min kompis e jätte snäll och rolig att vara med men så fort hon ser sin pojkvän så börjar hon skrika, skratta och försöka skämma ut sina vänner på deras bekostnad. Och är allmänt pick me när han är omkring henne. Och hon avslöjar hemligheter till han som inte han borde få veta. Tack för svar Räddabfffen
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
17.10.2024
Hej,
Tack att du skriver in. Vad tråkigt att höra att din kompis beter sig annorlunda då hon är runt sin pojkvän. Det måste kännas jobbigt för dig. Kärlekskänslor kan få en att bete sig på konstiga sätt och ibland inser man inte ens själv att man börjar bete sig annorlunda.
Har du talat med din kompis om detta? Om inte, så tycker jag nog att det skulle vara dags att ta upp det med henne. Speciellt med tanke på att hon delar med sig av andras hemligheter till sin pojkvän. Det är inte okej. Det att man har en ny partner ger inte en rätten att bete sig illa, speciellt inte mot sina vänner. Du har alltid rätt att säga ifrån om du känner dig orättvist behandlad. Jag förstår att det kan vara svårt att säga ifrån i stunden och det kan ju också vara så att man inte riktigt fattar vad som hände förrän situationen är över, men då kan man alltid tala med sin kompis i efterhand och förklara hur kompisens agerande fick en att känna.
Då du diskuterar med din kompis är det viktigt att försöka hålla dig lugn. Det blir sällan en bra diskussion om man börjar med att höja rösten. Försök att inte beskylla din kompis i första hand utan fokusera mera på hur hennes agerande får dig att känna, då är det lättare för henne att förstå vad du försöker få fram utan att hon direkt blir defensiv och försöker försvara sig. Det är inte alltid lätt att förstå hur ens eget agerande påverkar andra, så det kan ju hända att din kompis inte har riktigt uppfattat hur illa hon beter sig då hennes pojkvän är runt er.
Det här går säkert att lösa om du bara vågar tala om det med din kompis. Alla gör misstag ibland, ingen är perfekt, men det är svårt att ändra på sitt beteende om man inte vet om hur andra runt om en känner. Då man är nykär händer det tyvärr lätt att man är mera intresserad av den nya partnern än sina vänner. Det gör inte din kompis beteende okej, men jag vill bara poängtera att jag inte tror att din kompis avsiktligt vill göra dig illa. Det är fortsättningsvis din kompis det är frågan om, även om hon beter sig annorlunda runt sin pojkvän.
Våga ta upp detta med din kompis då ni är på tumis och kan i lugn och ro diskutera detta utan att någon annan hör er. Lyssna på vad din kompis har att säga och berätta ärligt för henne hur du känner dig. Allt kommer att lösa sig <3
Kram, Lila